302 Found

302 Found


nginx/1.8.0

*** Suuri Diggin' topic ***

Viestiketju osiossa 'Musiikin tuottaminen' , käynnistäjänä Guest, 17.10.2003.

  1. Guest

    Guest Rekisteröitymätön

    Liittynyt:
    Africa Bambaataa on joskus sanonut sen näin -"digging is all about looking for the perfect beat".

    "That's what it was, that's what it is and will always be about. It's about that high. The high you got when you found your first dope beat."

    "DJs would scratch out the titles and shit. It was very private for years."Twenty years later, collectors still scatter in search of unknown spots to cop those beat jewels. From thrift shops to flea markets to garage sales, records can be found in the most unlikely of places. But the art of digging is no easy task. To dig is an art. It takes time, patience, a keen eye and knowledge of the artist you seek to achieve collecting status. The naive collector will find himself buying and spending a sum of money on an album that not only has no value, but also has no breaks.

    "Back in the day there was always a quest to find the original," says a concerned Extra-P. "No reprint, find the original. In fact, only a few people knew if that was a record at all. But now, everybody knows about sampling and the mystery of diggin' no longer stands."

    Ajattelin että olis hauska kuulla ihmisten kokemuksia samplejen kaivelusta ja muusta siihen liittyvästä nyt kun on tuo breikki topikkikin. Tämä topic on sitä varten.

    Osa tästä tekstistä oli joskus jossain topicissa pätkänä, mutta ajattelin laittaa uuden ja kattavamman topicin tälle.


    OSA 1.

    On viileä elokuun 25. päivä ja minusta tuntuu että talvi tekee pikkuhiljaa tuloaan tänne Suomeen liian lyhyen kesän jälkeen. Kevät ja kesä on ollut tuottoisaa aikaa musiikkisaralla ja biisejä on syntynyt paljon. Nyt olen pienellä luovalla tauolla, ja yritän tehdä töitä jonkin verran. Kouluakin olisi vielä käytävä tammikuun loppuun asti.

    Astun sisään lasiovesta jonka takaa paljastuu pieniä kojuja joissa ihmiset myyvät tavaroitaan. Väen paljous on suuri ja ihmiset ovat tulleet suurimmaksi osaksi etsimään vaatteita, mitä näyttäisi olevan eniten esillä. Kuljen puisen portin läpi ja työnnyn ihmismassan läpi kirpputorin perälle. Peräseinällä roikkuu vanhoja puvuntakkeja ja lattialla niiden alla on kasassa hassunnäköisiä autonosia, jotka ovat yltäpäältä ruosteen peitossa. En tullut kuitenkaan niiden takia. Täällä osa ihmisistä myy pois vanhoja vinyylejään ja niitä minä olen tällä kertaa tullut katsomaan. Kierrän ensin koko alueen läpi saadakseni yleiskuvan levymäärästä ja laadusta, ja sen jälkeen poimin kiinnostavimman kojun ja alan selata siinä esillä olevia levyjä. Etsinnän kohteena ovat tällä kertaa mustat 1972-78 aikana nauhoitetut soul ja funk -levyt. Myös 80-luvun eurooppalaiset disco ja kasari levyt kiinnostavat. Kiinnostuksen kohteena ovat erityisesti tietyiltä levy-yhtiöiltä julkaistut levyt, jotka kuuluvat aikaisempiin kategorioihin. Levyjä selatessa menee tunti jos toinenkin kun tarkastelee levyjen kuntoa, alkuperää, julkaisijaa ja vuosilukua. Lopulta saan kuitenkin kerättyä sopivan paketin itselleni ja kuittaan itseni ulos kassan kautta. Kassan täti katsoo minua kummissaan kun pistän monta sataa euroa vanhoihin homeisiin vinyyleihin. Siinä meni taas viikon aikana saatu palkka. Kävelen onnellisena autolleni ja ajan kotiin fiilistelemään uusia hankintojani.

    Tässä menee varmasti koko päivä, sen tiedän jo kokemuksesta. Kuuntelen jokaisen levyn tarkkaan alusta loppuun ja lopusta alkuun hitaalla ja nopealla nopeudella samalla raituri valmiina nauhoittamaan. Aina kun löydän jotain ehkä mielenkiintoista tai käyttökelpoista, nauhoitan sen raiturille. Tässä vaiheessa annan kaiken mennä täysin suoraan nauhalle, ilman korjailuja. Ainoa asia mihin kiinnitän tässä vaiheessa huomiota on nauhoitustaso, jonka yritän pitää mahdollisimman lähellä nollaa desibeliä. Yleensä ei kuitenkaan ole mahdollista nauhoittaa niin tarkasti, vaan tyydyn noin miinus kahteen desibeliin jonka jälkeen normalisoin samplet tuohon -0.1 desibeliin. Tässä vaiheessa saatan myös yleensä editoida suurimmat vinyylirätinät pois jos sellaisia on, jottei niihin tarvitse enää jälkeenpäin puuttua. Nauhoitettuani kaiken käyttökelpoisen materiaalin koneelle teen yleensä jotain muuta. En miltei koskaan käytä sampleja suoraan vaan saatan käyttää niitä esimerkiksi vasta monen vuoden päästä, riippuen biisi ideiostani. Nytkin tein tuossa pari viikkoa sitten biisin missä käytin 4 vuotta sitten nauhoittamiani sampleja. En aikaisemmin vain ollut keksinyt niille mitään käyttökelpoista ideaa.

    Kaikki lähtee ideasta. Ilman ideaa ei ole mitään. Idean voi saada töissä, koulussa, puistossa, kuunnellessa musiikkia, missä tahansa. Tärkeintä on että on oma idea, jonka pohjalta kaikki lähtee. Aloitan nykyään miltei aina rumpuloopista. Etsin ensin miellyttävän bassorummun, sen jälkeen snaren ja sitten haikat ja muut lyömäsoittimet. Usein teen niin, että käytän valmista pohjaa jossa minulla on rummut valmiiksi miksattuna, jolloin minun ei tarvitse puuttua enää niiden soundeihin vaan voin keskittyä olennaiseen, eli sävellystyöhön ja itse biittiin. Bassorummussa minulla on aina kaksi tai kolme bassoa päällekäin, jotta saan soundista tarpeeksi potkivan. Myös snaressa saatan käyttää jopa viittä eri rumpua päällekäin. Haikka on aina yksittäisenä elementtinä. Käytän yleensä kahta tai kolmea eri haikkaa yhdessä biisissä. Kun käytän tälläistä valmista pohjaa, asetan vain uuden temmon (tempo = bpm = beats per minute) ja asettelen sitten rummut haluamallani tavalla. Aloitan aina yhdestä tahdista (bar); Kun saan yhden tahdin mittaisen rumpuloopin kuullostamaan hyvältä teen siitä 4 tahdin mittaisen kierron, jonka loppuun tulee aika usein jonkinlainen pieni nousukohta. Tämän pohjan avulla muodostuu myös osa siitä "omasta soundista" joka erottaa minun biittini jonkun toisen biitistä. Bassorummussa minulla ei ole koskaan mitään efektejä, snaressakin ainoa efekti on eq. Masterissa on tietysti aina pieni kaiku käytössä, mutta yritän pitää sen mahdollisimman huomaamattomana mausteena.

    Tämän jälkeen alan etsimään sopivia sampleja biittiin. Yleensä minulla on jo rumpulooppia tehdessä tieto siitä mitä päälle on tulossa tai ainakin kuva siitä minkä tyylistä biittiä olen tekemässä. Teen oikeastaan kaiken väärinpäin, koska eikö olisi helpompaa ensin etsiä samplet ja sitten vasta tehdä rumpulooppi... Joskus teenkin näin päin, mutta harvemmin.. Tästä on vain jotenkin tullut minulle se juttu tehdä ensin rumpulooppi ja sitten vasta etsiä samplet. Hassua. Tietysti joudun sitten aina muuttamaan rumpulooppia, kun se ei sovikaan ajattelemiini sampleihin (nykyään kylläkin aika harvoin). Tästä on kuitenkin jo tullut niin nopeaa, ettei se enää hämää minua. Ideasta valmiiseen 16-tahtiin minulla menee noin puoli tuntia - puolitoista. Seuraavien 8-tahdin tekemiseen voikin sitten mennä loppu päivä, minä aikana saatan työstää samaan aikaan montaa eri biisiä. Lähtökohta on kuitenkin joka biisissä, se että jos se ei puolen tunnin työstön jälkeen ole hyvän kuuloista materiaalia, ei siitä hiomallakaan saa enää hyvää. Tässä vaiheessa joko jatkan biittiä, tai sitten lopetan sen tekemisen tähän.

    Jos biitti kuitenkin kuullostaa tässä vaiheessa hyvältä, aloitan soundien viilaamisen ja mausteiden lisäämisen. Teen selvät osat biisiin; Intro, 16 tahtia, 8 tahdin kertosäe, 16 tahtia, 8 tahdin kertosäe, C-osa, vielä kerran kertosäe ja loppufiilistelyt. Tätä kaavaa käyttäen teen kaikki biisini (Int-A16-K8-A16-K8-C8-K8-D6).

    Jos nyt ei kuitenkaan mennä syvemmälle itse biisin tekemiseen, vaan mietitään mikä tekee itse biitistä hyvän; Tarttuva melodia on tärkeä asia biitissä. Toinen juttu on yksinkertaisuus. Täytyy yrittää pysyä mahdollisimman yksinkertaisessa rakenteessa, koska tärkeintä räp musiikissa ovat kuitenkin lyriikat ja täytyy yrittää antaa niille niiden vaatima painonsa ja jättää biittiin tarpeeksi tilaa itse artistille. Minulla on huono tapa tehdä biiteistä liian "musiikillisia", jolloin biisiin ei jää enää paljoa tilaa itse artistille. Olen yrittänyt monen vuoden aikana päästä tästä eroon, mutta huomaan välillä vieläkin työntäväni liikaa materiaalia liian ahtaaseen tilaan. Instrumentaalissa riittää ehdottomasti YKSI instrumentti/sample basson/baselinen lisäksi. Näin varmistutaan siitä että artistille jää tarpeeksi tilaa biisiin. Itse en saa tätä tungettua ahtaaseen päähäni millään, vaan huomaan aina että minulla on 40 raitaa täynnä tavaraa, vaikka oikeastaan pitäisi selvitä helposti enintään kymmenellä stereoraidalla per biisi. Tämä pätee kaikessa tekemisessä; "yksinkertaisuus kaunistaa". Suunnittelen työkseni web-sivuja, levynkansia ja muuta oheismateriaalia, ja aina vain törmään siihen perusseikkaan että yksinkertaisin ratkaisu toimii parhaiten.

    Ideat biiseihin saa parhaiten omasta elämästä ja kuunnellusta musiikista. Biitteihin tulee aina yli puolet siitä mitä on kuunnellut ja vasta loput on omaa. Todellista originaalista musiikkia on melkein mahdotonta enää nykypäivänä tehdä. Kaikilla on vaikuttajansa ja innostuksen lähteensä, tämä täytyy muistaa. Kukaan ei ole lähtenyt tekemään biittejä ilman ettei olisi kuullut ensin jonkun muun tekemää musiikkia. Tämä ei kuitenkaan ole huono asia niin kauan kuin ei ala kopioimaan suoraan muilta. Matkiminen on siis luvallista, muttei liiallisuuksiin asti. Toinen juttu räpissä on varastaminen. Samplejen käyttöhän on periaatteessa varastamista, vaikkakin nykyään pyritään joko clearaamaan tai soittamaan uusiksi hiukan erilailla kaikki samplet. Tämäkin on vain osa tätä kulttuuria, mikä on kuulunut asiaan jo alkuajoista lähtien. Itse en yleensä perusta yhtään biiteistä missä ei ole käytetty sampleja, mutta täytyy myöntää että jossain klubilla joku syna biitti saattaa toimia muita paremmin. Toisaalta taas on vaikea sanoa mikä on sample ja mikä ei, kun ainakin itse samplaan bassorummut, snaret ja haikat + kaiken vinyyleiltä. Eri asia on sitten jos lisään synalla pientä maustoa tai jotain efektejä biittiin.

    Viimeisenä, muttei vähäisimpänä tulee muistaa että räpäytyskin on yksi instrumenteista ja se käyttäytyy kuten muutkin samplet nauhoituksen jälkeen. Sitä voi (ja kannattaa) siis editoida ja samplata kuten muitakin instrumenttejä, eikä jättää biitinteko taitojaan pelkkään biittiin. Tätä kirjoittaessani minullekin alkaa pikku hiljaa syntymään idea uuteen biisiin, jota alan tänään toteuttamaan.

    Lopuksi vielä laitteistosta sen verran, että pelkällä tietokoneella selviää hyvin pitkälle / sillä voi tehdä kaiken. Nykyään maailman parhaissa masterointistudioissakin kaikki työ tehdään oikeastaan tietokoneella, eikä siihen käytetä enää ulkoisia äänenprosessoreita. Työskentely onkin oikeastaan kiinni tottumuksista ja siitä minkä laitteiston tuntee itselleen sopivimmaksi, eikä enää tarvitse kalliita laitteita tehdäkseen musiikkia.
     
  2. Guest

    Guest Rekisteröitymätön

    Liittynyt:
    OSA 2.

    Heräsin vähän aikaa sitten, kello on puoli kuusi aamulla. Ulkona aurinko luo ensimmäiset säteensä betoniviidakkoon luoden jokaisesta talosta varjon joka ulottuu silmissäni miltei horisonttiin asti. Hieron silmiäni ja yritän nousta sängystä vaivalloisesti. Ilma ulkona näyttää hienolta vaikkakin lämpötila on alle kymmenen astetta. En kuitenkaan takerru tähän seikkaan vaan pistän kahvin tippumaan keittiössä ja menen itse suihkuun. Piristävän suihkun jälkeen saatan haistaa tuoreen kahvin tuoksun nenässäni; tämä päivä alkaa hyvin ajattelen.

    Ja niin se alkaakin. Sain siis edellistä tekstiä kirjoittaessani hyvän idean uuteen biisiin. Tänään olisi aikaa toteuttaa se. Siirryn kahvin ja paahtoleivän kanssa studion puolelle, jonka jälkeen käynnistän ensin tietokoneen, sitten mikserin, vahvistimet ja lopulta kauttimet. Hörpin kuumaa kahvia ja syön paahtoleivät odotellessani koneen käynnistymistä. Lopulta hyvin hitaasti tietokone käynnistyi ja nyt voin avata Vegasin, jossa aina aloitan biisin työstön. Avaan ensin ohjelmaan rumpupohjan johon olen miksannut kaikki tarpeelliset rummut valmiiksi, jottei minun tarvitse alkaa säätämään niitä enää. Kun pohja on auennut kuuntelen kaikki rummut läpi ja valitsen niistä projektiin sopivat ja poistan loput raidat.

    Minulla on nyt bassorumpu, joka on yksittäisenä elementtinä. Clappi, jossa on viisi eri soundia päällekkäin. Yksi haikka ja yksi lehmänkello pitkän kaiunta-ajan kanssa. Käytössä on siis tällä hetkellä kahdeksan raitaa, joista clappi vie viisi. Käynnistän tässä välissä myös Sound Forge ohjelman johon avaan bassorummun ja käännän sen väärinpäin ja tallennan uudella nimellä. Nyt ovat kaikki rummut valmiina mitä tarvitsen tässä biisissä. Voin siis aloittaa itse rumpukuvion työstämisen. Tämä on yleensä helpoin vaihe biisin tekoa ja tähän menee aikaa kymmenestä minuutista viitentoista, riippuen siitä mitä olen tekemässä. Minulla oli ideana tähän biittiin saada bassorumpu joka on "väärinpäin" käännetty. Teen pikaisesti nopean rumpuloopin valmiiksi johon alan etsiä koneelta päässäni olevaa kitarasoundia. Etsittyäni noin puoli tuntia oikeanlaista soundia löydän lopulta sopivan lyhyen ja napakan kitarasoundin ja lataan sen samplerin muistiin. Leikkaan kitarasta tässä vaiheessa alapäät pois alle 200 hertsistä ja puhdistan hiukan yläkeskipäätä, jonka jälkeen lisään vielä pienen tape saturationin maustamaan soundia. Myös pienehkö kaiku pitkällä kaiunta-ajalla on tarpeen tämän samplen kanssa.

    Tässä vaiheessa kuitenkin huomaan, että jos kirjoitan kaiken asian biisin teosta näin pikkutarkasti, minulla kuluu siihen koko päivä, enkä saa mitään muuta aikaiseksi. Tuskin kukaan edes haluaa lukea 20 sivua pelkästään yhden biisin tekemisestä. Palaan siis siihen vaiheeseen kun biitti on esimiksausta vaille valmis; kertosäe on valmis ja kaikki osat ovat valmiita introa myöten. Tai ei. En syvenny edes tähän. Siitäkin on aivan liikaa kirjoitettavaa. Tein joskus jossain koulussa lopputyöksi pienen kirjan miksauksesta ja masteroinnista. Sitäkin oli vaikea lopettaa ja tiivistää lyhyeen joten pelkään, että jos alan kirjoittaa miksauksesta (vaikkakin vain esimiksauksesta) minulla menee koko päivä siihen ja ihmiset alkavat turhautua lukiessaan sitä.

    Jääköön tämä teksti hautumaan vähäksi aikaa koska en myöskään halua paljastaa kaikkea spesiaalia omasta biisin teostani. Pistän jonain päivän tuon biitin tänne mitä työstin tätä kirjoittaessani.
     
  3. Guest

    Guest Rekisteröitymätön

    Liittynyt:
    OSA 3.

    Vesi valuu pitkin ikkunaa ja sadepisarat ropisevat lasiin. Yritän saada isestäni irti jotta lähtisin taas pienelle kierrokselle etsimään levyjä. Se vaatii kuitenkin sen oikean fiiliksen että jaksaa kiertää ja katsella monta tuntia kirpputoreja.... Lopulta kuitenkin saavutan sen oikean fiiliksen ja lähden liikkeelle. Vedän hupun päähäni ja juoksen sateessa nopeasti autotalliin. Käynnistän auton ja etsin hansikaslokerosta jonkun hyvän levyn matkaa varten. Löydän uuden Babyn jonka työnnän cd-soittimeen sisään ja lähden ajamaan autoa.

    Perillä on hiljaisen näköistä. Sade piiskaa tuulilasia ja minua ei huvittaisi parkata autoa ja mennä ulos. Tulin kuitenkin tänne asti joten avaan auton oven ja juoksen nopeasti parkkipaikalta läheisen kirpputorin katoksen alle. Katoksen alla on muutama juoppo pummimassa rahaa. Kuljen heidän ohitseen kiinnittämättä huomiota ja astun sisään lasiovesta. Sisällä huomaan vallitsevan hiljaisuuden. Luultavasti rankka sade on saanut ihmiset jäämään tänään kotiin. Tämä näyttää hyvältä ajattelen. Saa olla ihan rauhassa. Astun pois ovensuusta ja lähden hitaasti, mutta varmasti kulkemaan ensimmäistä käytävää pitkin eteenpäin. Alussa ei näyttäisi olevan levyjä ollenkaan, koska silmiini osuu vain vanhoja haalareita, pornolehtiä ja kudottuja sukkia. Lopulta tullessani käytävän haaroittuma kohtaan löydän pienen laatikollisen vinyyleitä. Selaan levyt ensin nopeasti saadakseni yleiskuvan niistä, jonka jälkeen otan kiinnostavimmat pois laatikosta ja tutkin niitä tarkemmin. Kasaria, totean. Tästä löytyy muutama kymmenen ihan toimivaa levyä jotka otan mukaani ja jatkan seuraavalle käytävälle. Meinaan kävellä ohi kunnes katsahdan taaksepäin ja huomaan villapaidan alta esiintulevan vinyylikasan. Palaan askeleen takaisin ja otan vaatteet pois levyjen päältä. Nyt löytyi harvinaisia. Otan mukaani ne kaikki. Luultavasti ne on tuota juuri pari päivää sitten kun ne vielä olivat paikoillaan, tai sitten kukaan ei ole huomannut niitä tuon vaatekasan alla. Nyt tuli hyvä fiilis kun tein näin hyviä löytöjä. Jatkan levykasan kanssa seuraavaa käytävää joka osoittautuu tyhjäksi. Myöskään seuraavalla käytävällä sen jälkeen ei ole mitään. Luulen jo viimeisen käytävän hyödyttömäksi, kunnes huomaan yhtäkkiä olevani jonkinlaisessa pommisuojassa joka on täynnä vinyylejä, vanhoja sarjakuvalehtiä ja kirjoja. Tästä on hyvä jatkaa ajattelen.

    Lopulta noin 5 tunnin ja 10 kirpputorin jälkeen palaan kotiin väsyneenä ja nälkäisenä. Heitän levyt lattialle ja menen itse vähäksi aikaa makoilemaan sohvalle. Tämän jälkeen hiukan syötyäni käynnistän levarit ja otan kasasta kymmenisen levyä joita alan kuuntelemaan. Ensimmäinen levy johon laitoin paljon toivoa osoittautuu hyödyttömäksi. Toisesta levystä (Rare Earth) löydän DJ Cluen mixtapelta löytyvät tutut samplet ja työnnän vinyylin hyllyyni. Kolmas levy alkaa kuullostaa jo hyvältä. Laitan nopeuden 45 ja -8. Tämähän kuullostaa hyvältä ajattelen. Levyltä löytyy 3 biisiä joita voisin ajatella samplaavani. Nauhoitan nämä raiturille ja jatkat muiden levyjen parissa. Kun saan nämä levyt kuunneltua laitan ne sivuun muista levyistä ja aloitan uuden biisin työstämisen yhdestä vanhasta ideasta.

    Siinä mun Torstai päivä. Nyt kello on lähempänä 11 ja alan jo pikkuhiljaa suunnitella nukkumaan menoa. Huomenna aikasin töihin. Hyvää yötä.
     
  4. Guest

    Guest Rekisteröitymätön

    Liittynyt:
    OSA 4.

    Etsin tänään erästä White Heatin semiharvinaista julkaisua joka ei koskaan ole saanut suosiota. Se on soul vinyyli 70-luvun alusta. Sitä on samplatty mm. Fat Joen toiseksi uusimmalla albumilla... Aloitan etsintäni internetistä (huh), josta etsin kaiken levyyn liittyvän tiedon. Parin tunnin jälkeen käsissäni on julkaisupäivä, levy-yhtiö, kansikuva ja biisilista. Sen jälkeen alan selvittää mistä tämän voisi saada. Lähetän postia eri tahoille ja soitan muutamaan paikkaan jossa tämä levy saattaisi olla. Löysin myös netistä yhden käytetyn kappaleen tätä levyä joka ei kylläkään ole aito originaali, ja hintaakin on huikeat 79 dollaria, ja pitäisi vielä luottaa että levy tulee Brasiliasta asti tuohon hintaan. Ei kiitos. Saan muutamalla maililla (huh pt.2) ja puhelinsoitolla selville että kyseinen etsimäni levy saattaisi löytyä Helsingistä.

    Viikonloppuna huomaan että olen matkalla junassa kohti Helsinkiä tuon levyn perässä. Jos sitä ei löydy sieltä se löytyy jostain muualta. Kuullostaa varmaankin maallikon korviin oudolta lähteä matkustelemaan pelkän vanhan vinyylin perässä. Mutta tämä kaikki on niin tarkoituksellista.
    Hyvää yötä.
     
  5. Bini

    Bini 0. leveliläinen

    Viestejä:
    2,115
    Saadut kiitokset:
    0
    Aktiivisuuspisteet:
    0
    Liittynyt:
    10.09.2002
    jäbä kirjottaa sit ihan kunnon päiväkirjaa täällä:)
    no ei...on kiva lukee noita.
     
  6. Guest

    Guest Rekisteröitymätön

    Liittynyt:
    Tätä kyllä lukee mielellään. Big up.
     
  7. Guest

    Guest Rekisteröitymätön

    Liittynyt:
    mielenkiintoinen topikki ja kivaa luettavaa, mut vastaatko samalla kysymyksiin? kertoisitko tästä:

    Ainoa asia mihin kiinnitän tässä vaiheessa huomiota on nauhoitustaso, jonka yritän pitää mahdollisimman lähellä nollaa desibeliä. Yleensä ei kuitenkaan ole mahdollista nauhoittaa niin tarkasti, vaan tyydyn noin miinus kahteen desibeliin jonka jälkeen normalisoin samplet tuohon -0.1 desibeliin.

    kiitoksia jos aikaa riittää..
     
  8. Guest

    Guest Rekisteröitymätön

    Liittynyt:
    helvetin mukavaa tekstiä, mielellään lukisin enemmänkin.
    ihmeen hyviä löytöjä oot myös tehny (rare earth).


    voisin joku päivä itekin rustata muutaman rivin, kun eka saa akustolevyt kuunteluhuoneesee.
     
  9. Guest

    Guest Rekisteröitymätön

    Liittynyt:
    yksinkertasesti selitettynä;

    ääni ei saa mennä nauhottaessa rikki, eli nauhotustaso ei saa olla liian lujalla, mutta se ei myöskään saa olla liian alhanen, koska sillon saattaa tulla suhinaa.
     
  10. Guest

    Guest Rekisteröitymätön

    Liittynyt:
    Mä haluaisin nähdä tämän miehen levykokoelman, varmasti sais mun leuan loksahtamaan. Ja mielellään kuuntelisin rakennusvaiheessa olevan biisinkin. Mustaki tulee isona grate digger!
     
  11. Guest

    Guest Rekisteröitymätön

    Liittynyt:
    jahasjahas.. mites toi normalisointi -0.1 desibeliin tapahtuu?
     
  12. Guest

    Guest Rekisteröitymätön

    Liittynyt:
    mistäköhän rare earthista me nyt puhutaan? eiväthän noi
    nyt JV NIIIIN kummallisia löytöjä ole. ainakin tää josta löytyy
    "keepin me out of the storm" on joka kirpparin nurkassa,
    ja stadissa popparin hyllyllä ainakin oli pitkän aikaa ecology,
    en sitten tiedä lähtikö se jo. ite sorruin ostamaan "best of"-levyn
    kun oli iisiin sekä get ready että i just wanna celebrate :)

    joskus kun taas on rahaa ja intoa iskeä tosissaan kreitseille
    niin voisi vastaavan tarinan kirjoittaa. miten muuten kun tuossa
    mainittiin jo tietyn levyn perässä juoksu niin jengi harrastaa tätä?
    jokusen kerran sitä tuossa oon tehnyt ja napannut esiin ties mistä
    milloinkin levyjä (electric prunesin release of an oath saksasta kun
    ei muualta silloin löytyny) mutta pääasiassa kierrän kirppareita
    ja divareita ilman ennakkoasenteita, mitänyt joskus vähän
    genreä ja tiettyä fiilistä hakee levyistä. yleensä vaan levyjä käy
    läpi ja kansien tietojen yms fiiliksen mukaan menee ja joskus
    esikuuntelee jos on mahdollisuus.

    onko joku muu muuten huomannut että jostain syystä
    parhaat löydöt ovat levyillä joita ei ole päässyt kuuntelemaan
    liikkeessä? outoa mutta näin on todettu.
     
  13. Guest

    Guest Rekisteröitymätön

    Liittynyt:
    Ei toi oo mikään harvinainen levy
     
  14. Guest

    Guest Rekisteröitymätön

    Liittynyt:
    Hyvä topic. Mielenkiintoista tekstiä ja niin tuttua tunnetta.
     
  15. Guest

    Guest Rekisteröitymätön

    Liittynyt:
    OSA 5.

    19.10.2003, Kello on 4:30 yöllä ja tulin juuri himaan muutaman kaverin kanssa. Ulkona sataa jo vähän lunta ja on muutama aste pakkasta. Mulla on vieläkin hiukan darra eilisen dokauksen jälkeen.. Enkä oo pääsyt tekemään biittejä pariin päivään ja se jos joku asia saa mut vittuuntuneeks. Se mun luova tauko juttu jäi aika lailla pelkäks puheeks ku ny on tullu tehtyä tässä kuussa joka päivä vähintään yks biitti. Nyt kuitenkin nukkumaan kun kello on niin paljon.

    Aamulla, kello 11:00. Väsäsin tossa yöllä jonkun biitin kello viiden ja seitsemän välillä, ja kuuntelen nyt mitä olen saanut aikaan. Aika ihme settiä. Ei pitäs puoli unessa alkaa väsään mitään varsinkaan sillon kun ei ole yksin. Oon meinaan todennu ittestäni sen verran tässä vuosien aikana, etten saa syntymään biittiä jos en saa olla yksin rauhassa. En muutenkaan viihdy kovin usein isossa porukassa, suurin osa ajasta meneekin himassa biittejä tehdessä. Viikonloppusin sitten voikin lähtee johonkin, mut viikolla kaikki aika menee biitteihin. Oon töissä kolmeen asti jonka jälkeen oon kotona noin kello puoli neljä ja sen jälkeen syön jotain ja alan tekemään biittiä. Usein saatan myös unohtaa syödä ja huomaan joskus seitsemän-kahdeksan aikaan kuinka hirveä nälkä minulla on. Sitten usein kun saan biitin valmiiksi, niin yleensä vielä miksaan sitä tai sitten alan jo fiilisteleen jotain uutta. Tässä vaiheessa kello on jo niin paljon etten jaksa lähteä mihinkään vaan oon tällänen kotirotta, joka on aina kotona.

    Heivaan tosta eilisestä biitistä samplet POIS ja jätän pelkät rummut. Oon nauhotellu omaan kansioon jotain hyviä rumpubreikkejä eri vinyyleiltä ja kuuntelen ne nyt läpi ja valitsen niistä yhden tähän biittiin. Heitän sen omalle raidalleen, jonka jälkeen ohjelmoin omat rumpuni täsmälleen samanlaisiksi kuin tuo samplatty looppi. Kun kaikki on valmista poista alkuperäisen rumpuloopin ja mulla on nyt rummut valmiina. Tempo on 88. Meen kansioon johon oon nauhotellu tässä temmossa jotai looppeja ja löydänkin sieltä sopivan loopin mitä en vielä ole käyttänyt missään. Heitän sen omalle raidalleen ja säädän hiukan soundia eq:lla. Aivan mahtava bassokuvio tässä sämplessä!!! Saa mut ihan sanatomaks kun kaivan sen esiin siitä. Kaivan sämplestä myös paremmin esiin haikat ja lyömäsoittimet jotka saa omalla kulullaan biitin rullaamaan hienosti eteenpäin. Choppailen loopin ja teen siitä neljän tahdin pituisen kierron jonka jälkeen teen osat biittiin. Kertosäkeeseen tulee samat samplet mutta niihin lisättynä hammond-urku. Lisään vielä maustoja ja jotain c-osaa ja introa + miksauksia ja biitti on valmis.

    Nyt pihalle, tuli vähän liian hotti biitti. tsekatkaa mun seuraava mixtape, tää tulee siihen.
     
  16. 3gecb

    3gecb 1. leveliläinen

    Viestejä:
    38
    Saadut kiitokset:
    0
    Aktiivisuuspisteet:
    111
    Liittynyt:
    10.01.2002
    siistii tekstii, tunnistin tosta vähän itseänikin...
    kyl se fiilis on uskomaton, kun löytää jotain mitä on etsinyt TOSI kauan.
    Oli vaikee uskoo silmiä, kun digasin creitseistä itelleni Babe Ruthin - First basen ensimmäisen painoksen (levyllähän on mukana ehkä kohtuullisen legendaarinen "the mexican")....
     
  17. Guest

    Guest Rekisteröitymätön

    Liittynyt:
    [quote:1a075e8c8a="marvin straight"]mistäköhän rare earthista me nyt puhutaan? eiväthän noi
    nyt JV NIIIIN kummallisia löytöjä ole.[/quote]

    no joo, en ite oo hirveästi isompien kaupunkien kirppiksillä käyny, joten oon luultavasti vähän huono sanomaan mitään. ja ainoo rare earthin levy minkä oon onnistunu löytämään on just toi "best of" juttu.

    yleensä käyn tossa kilometrin päässä sellasel kirpparil mis on euron joka lätty minkä löytää.

    kuitenkin diggin' jutuista oli puhe, niin tossa vuosi taaksepäin löysin mutsin levykokoelmista mandrillin just outside of town lätyn alkuperäisissä muoveissa.
     
  18. Guest

    Guest Rekisteröitymätön

    Liittynyt:
    Ei tällä viestillä varsinaisesti ole mitään annettavaa tälle keskustelulle, mutta sanompaa vaan kuinka hienoa on, että jotkut ihmiset jaksavat kirjottaa viestejä/selostuksia jotka ovat oikeasti mielenkiintoisia/hauskoja. Ison Vilipetterin tekstiin tuli syvennyttyä kuin johonkin hyvään kirjaan ja se on kuulkaa hyvä.

    Tämmöset jätkät oikeasti nostaa sitä paljon puhuttua "tasoa" Famissa, ei ne kukanäistäonparas-äänestykset, peukaloiden pyörittely ja ihmettely.

    Kun sanottava sanotaan tällä tavalla niin se teksti saa kiinnostamaan ja kiehtomaan muitaki ku niitä vinyylidiggareita ja tuottajia ketkä lukis normaalsti näitä asioita käsitteleviä aiheita.
     
  19. Guest

    Guest Rekisteröitymätön

    Liittynyt:
    Itse käytän nauhoittamiseen Sound Forge ohjelmaa ja tässä se tapahtuu näin:

    1. Paina Control+A joka aktivoi koko datan.

    2. Sen jälkeen valitset "Process" valikosta "Normalize".

    3. Asetukset: "Normalize using peak level" ja "Normalize to -0,10 dB".

    4. Sitten vain painat "ok" ja kone tekee homman.

    5. Yleensä vielä jos tietää mitä on tekemässä kannattaa ottaa pois raksi ruudusta "Create undo", koska tämä nopeuttaa hommaa huomattavasti. Jos kuitenkaan ei ole aivan varma, niin kannattaa säilyttää tämä, jotta voi palata undolla takaisin päin jos jokin menee pieleen.

    Tämä toimii näin siis Sound Forge ohjelmassa, mutta tuo samainen normalize toiminto löytyy kyllä kaikista muistakin äänieditoreista.
     
  20. Guest

    Guest Rekisteröitymätön

    Liittynyt:
    onks jäbät löytäny mitää, mitä kukaan ei oo käyttäny? mun mielestä SE on d.i.t.c.:in idea...

    -eero