302 Found

302 Found

nginx/1.8.0

Kielelliset kimuranttalit - kerro omasi!

Viestiketju osiossa 'Ajankohtaista' , käynnistäjänä Guest, 02.03.2002.

1. Guest

Guest Rekisteröitymätön

mun kaveripiirissä näitä on liikaa, mut laitetaan nyt jotain:

* kärsäjää = kärsiä

* laattajaa = laatata, oksentaa

* Eipä enempiä! = Mitäs tässä! (vastatessa esim. kysymykseen Mitä kuuluu?..)

* heruuks = nimitys horoille

* petri!! = kutsumme business-miehiä petri-nimellä..tää sai alkunsa eräästä business-miehestä, jonka hotellihuoneessa tuli joskus frendin kanssa oltua:D petri on meidän idoli.

* körmytä = riehua tms.

* Voi körmy! = Voi damn!

* Vuoden Namu-palkinto!! = huudahdus, kun joku syötävä jäbä on näkyvissä

* Mutta turhaan!! = joku ihme "sanonta", joka on vaan jäänyt puheeseen..mistä lie tullut.

En usko, että nää on kovin yleisiä missään..:D Mut eipä sen niin väliä..

2. Guest

Guest Rekisteröitymätön

3. Guest

Guest Rekisteröitymätön

yks mun kaveri somerolta hoki tota koko ajan. en oon tavannu tota tyyppii vähään aikaan, mut pitää pyytää, et kun seuraavaks me nähdään sen kanssa se rajottais vähän sen sanomista. voi körmy! on tarttuvaa, enkä halua alkaa toistelemaan tota missään julkisesti...

4. inni

inni 4. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    1
    Aktiivisuuspisteet:
    11,871
    Hmh. Aika paljon täällä on mainittu sanoja, joita mä olen kuvitellut ihan yleisiksi :confused:
    Mä en nyt viitsi laittaa tänne mitään ylipitkiä yhdyssanoja, joita ei kukaan koskaan oikeasti käytä, vaikka periaatteessa kaikki ymmärtäisivätkin. Semmosia juttuja, joita tietyssä kaveriporukassa käytetään, on:

luumu, luum, lüüm: ihan basic negatiivinen adjektiivi/substantiivi. Voi käyttää melkein missä vaan. "Kuka vittu on menny pölliin mun karkit?" "Joku luumu..." :rolleyes: tai "No oli kyl niin lüüm meininki etten lähtis uudestaan!"
    rääber, räägers (+kymmeniä väännöksiä) :yleissana. Yleensä lähinnä substantiivi.
    "Anna toi räägers." "Vai jätkä on blondi rääber!"
    setä: tätä käytetään ihan sikana. Miespuoliset ihmiset on kaikki setiä tai setämiehiä, ja sitten tuo tulee täytesanana vähän joka paikkaan miten huvittaa tai korvaamaan sanoja "se" tai "sitä".
    "Lainaisikko mulle setä rahaa?" "Oi mikä setämies!" "Emmä tykkää syyä setä."
    typooni: mikä tahansa virhe tai moka missä asiassa tahansa. Joskus saattaa tarkoittaa ihmistä, jonka puhe vilisee typooneja. Mä oon heittäny koko päivän aika rankkaa typoonia!"
    "yks mikä on, on se että" tai "se mikä on...": klassisia lauseenaloituksia. Kaikki lauseet alkoivat jossain vaiheessa tollain. Se oli ensin vitsi, kun se kuulostaa niin typerältä aloittaa lause noin, mutta kun sitä tarpeeksi vitsinä toisti, se jäi ihan normaaliin kielenkäyttöön.
    Que? Ke?: Siis mitä helvettiä? (Tähän kuuluvat ilmeet, eleet ja äänenpaino ihan oleellisesti, niinkuin nyt yleensä kaikkeen.
    Kolmitavuisten sanojen hitaasti lausuminen ja viimeisen tavun korostaminen oli jossain vaiheessa aiak in-juttu, joka itseasiassa vieläkin näkyy aika monissa sanoissa. Ei voi sanoa Alepa, aina sanoo, että "A-le-pa. Uunissa palaniden sämpylöiden takia voihkaistu "ne palo!" oli hyvin äkkiä "nje-pa-lo", tommonen yleissana kun rääberit sun muut. Muttei yhtä pitkäikäinen.
    Tää korostus tuli alunperin siitä, kun te tiiätte, on näitä kebab-paikkoja sun muita, jossa myyjä kyllä suomen sanat osaa, mutta korostaa sillain hassusti. "Tu-li-nje vai meeto kas-ti-ke? Pannaanko si-pa-le? Niin siitä se päälle jäi.
    Piiskaa!: Toi on se, jota käytetään missä tahansa, kun joku on tehnyt jotain pahaa, sanonut jotain kaksimielistä, unohtanut jotain, mitä tahansa, mistä nyt voisi piiskaa antaa ;)
    irstailija: tää toimii aika hyvin ton piiskajutun kanssa. Voi tulla ihan tosi kilteistäkin jutista, se nyt on vaan semmonen... "Oih yammee, tsiigaa tota jäbää ilman paitaa!" "Piiskaa sulle, irstailija! Älä kato sinne!" tai "Voi paska, arvaa unohdinko sen sun levyn!" "No nyt tulee kyllä piiskaa."

Oishan noita. Tossapa jonkun verran. Ois ihan mielenkiintoista kuulla, onko kellään samoja juttuja. Joskus kun käy niin, että luulee, että joku sana tai sanonta on vaan omassa porukassa, mutta sitten sitä käyttävätkin ihmiset ihan jossain muualla aivan yleisesti.

5. Guest

Guest Rekisteröitymätön

Tai oksentaa=Laulaa Cradle of filthiä [vittu mä sitä osaa kirjottaa...]

6. Guest

Guest Rekisteröitymätön

hah, hyvä englanninnos. Tuohon on monet leffakääntäjätkin langenneet.

7. Guest

Guest Rekisteröitymätön

Mä tiedän sen porukan mistä toi on lähteny liikkeelle.

8. Guest

Guest Rekisteröitymätön

hmm, tuli tässä lisää mieleen näitä sanoja...

huumeluola = paikallinen valokuvausliike. mistä lienee tuokin sana tullut.
    moiro = loistava yleissubstantiivi jotai voi käyttää täysin oman mielikuvituksensa mukaan. Lainaa tota moiroo. Meen vetäsee moirot. Toimii myös lisänimenä etenkin sukunimeen yhdistettynä. esim. täysin hatusta temmattu sukunimi, ei tarvitse loukkaantua Moiro-Mäkelä

eikäkö kymmene! = tuo huudahdus, joka on ilmeisesti Pulkkinen tv-sarjan peruja, soveltuu esim. änkyttävän tarinankertojan tarinan lomaan huudettuna kuin nyrkki keittoon.

Sitten tämä väkinäinen pakkomielle väännellä kuivia sananlaskuja. Kuten esim. Täällä on kylmä, sano eskimo kun turkkinsa poltti.

papanaluukku, tuhkaluukku, b-rappu = pärse
    lystilokero = joskus koulussa tuli keksittyä tuollainen nimitys tarkoittamaan naisen sukupuolielimistöä. hmm. en sitten tiedä onko kovin orginaali ilmaisu, mutta muualta en ollut moista aikaisemmin kuullut.

9. Guest

Guest Rekisteröitymätön

jazz em up = piristä heitä (tai jotain tuon tapaista)

10. Guest

Guest Rekisteröitymätön

Heh..no kieltämättä toi on aika nolo ilmaus julkisilla paikoilla..mä yritän välttää tota, mut kun jonkin ilmauksen on oppinut niin se ei hevillä lähde..:D Kännissä tota tulee joskus hoettua..

ShadowCatcher: Joo, kaikki Petrit on meidän idoleita:D :D

11. Guest

Guest Rekisteröitymätön

tää ei oo niinkään mikään oma sana-juttu,vaan lähinnä näitä jutttuja on pakko heittää vaan johonkin väliin,esim.sillon jos alkaa vähänki änkyttää.ja kaikki jutut käy kunhan on kyse perheenjäsenistä. "mun mutsi on hissinkorjaaja" "faijal on kolme kivestä" "faija on fasaani" "broidi näyttää kumiankalta" jne.en ees ymmärrä mistä noi on tullu ja joskus hävettää ku saattaa laukasta yleisel paikal jotain tollasta.vieläpä pienellä sävelellä.

12. Guest

Guest Rekisteröitymätön

kuulostaa pelottavan tutulta :)
    toimii myös kääntäen esim. "-vttu toi j-lo" "-ei vttu son mun mutsi!" "vttu jay-z on mun faijjjja!"

uuh

joo ja sit nimenomaan sävellaji on tärkeää

13. Guest

Guest Rekisteröitymätön

Pepsi= viittaa johonkin seuraavista substantiiveista: tupakka, kalja, avaaja, stenkku..
    taitava yksilö osaa aina ojentaa oikean pepsin, vaikka pöydällä olisi kaikki neljä mahdollista pepsiä.
    käytetään muodossa "anna nyt sitä pepsii"

Terve jätkä= viittaa ihmiseen joka ei käyttäydy normaalisti. tällainen ihminen saattaa päästellä erityisiä luontoääniä kuten "Thüüü" ja "Äh"

boxi= pissis, käytetään muodossa "näitsä mikä boxi" , "vitun boxi"

Günther sport=itäsaksalainen, hyvin jäykkä liikuntamuoto. Lajia pääsee todennäköisesti seuraamaan ensi taiteiden yönä.

horo,äijjä= frendi

salkku, zweitelkvartel, pitkän jätkän perussetti, tupla = 12-pack

drittelkvartel = 18 bisseä

penkki= salainen penkki töölönlahdella jonne vain taitava yksilö voi löytää

telttaexkursio= viikon ryyppyretki jonka aikana saa keskustella toisten ryhmään kuuluvien lisäksi vain paikallisen poliisin, narkkaeriden ja juoppojen kanssa

perus= mikä tahansa keskinkertainen asia

"onks hulluuuu"= eräs kuittailutapa kun joku selitää innoissaan jotain juttua missä ei ole mitään erikoista

14. Guest

Guest Rekisteröitymätön

wohoo! miesvoimistelu kunniaan. jalo laji.

se penkki muuttaa taas tänään :)

15. Guest

Guest Rekisteröitymätön

"vtun NORSSI!" -jos joku sanoo jonkun äidinkielellisesti hienosti muotoillun lauseen sivistysanoja käyttäen. Tai vaikka alkaa miettimään smint-pastilli rasian mekanismia. Silloin on norssi.

:)

heijppa kaikki norssit.

16. Guest

Guest Rekisteröitymätön

tai käyttää paljon saksalaisia sanoja. tsikiditsekkaa word03:n posti vähän ylempänä, malliesimerkki puhtaasta norssista.
    ..tai ylipäätään puhuu saksaa, vaikkapa kännissä.

17. Guest

Guest Rekisteröitymätön

ei se penkki oo "penkki".. mä voin tänään esitellä teille se oikeen "penkin"
    pyry on supernörssi, aiiit?

mä muuten puhun tänään koko illan saksaa

18. Guest

Guest Rekisteröitymätön

19. Guest

Guest Rekisteröitymätön

20. Guest

Guest Rekisteröitymätön

Tuunata= säätää autoa, tehdä tarpeettomia parannuksia johonkin.
    kopsut, hitit, meininki, savu jne jne=hashis
    karauttaa=mennä
    karautella=nauttia päihteitä
    kuljake= perushemmo
    äljäke= semmoi sliipattu hokikaveri
    femaljak=naispuolinen äljäke
    kuljailla= tätä vois vertaa "chillaa" sanaan
    äljöttää=huudella muijille törkeyksiä ym.
    demoni=winger (paikallinen juottola)
    TT=teatterin takana (oulun paras pissismesta)
    nysvätys=hiljainen ihminen, ujo, nörtti
    räppiklupi=wäinö (oulun "paras" paikka näin gangsterin kulmasta)
    Stimuloida=kosketella kiveksiä
    Takoa (apinaa)=runkata
    jesse=todella tyhmä teko, ihminen tai asia
    Kuljardi=pelata biljardia nauttien samalla olutta
    Känkkylä=pizzeria
    Känkky=pizza
    Kohta tulee paska=sanotaan ison aterian jälkee, jos on täynnä
    Suttura=nainen
    Mature=kypsä nainen
    Hoonata, kyntää, jyystää=nussia
    Hoonaussertifikaatti= myönnetään kauniille naisille
    Fiittiiklikkishittimikkidikkiriimiklikki=termi jota käytetään huonojen ämseiden aikaansaannoksista (noi sanat saa olla mis järjestykses tahansa)
    äestää=tehdä jotain
    arslohe=perse
    kilkkeä=hyvä
    härswänkkärä-äestin=viulu (sekä soittimena, että biljardissa käytettävänä apuvälineenä)

tässä vähän lisää samaan listaan:
    keripukki=yleistauti, flunssa tms.sanakirjan mukaan kyse on vitamiinin puutostaudista
    keripukin kalvama=kelvoton
    lohiloukku=vittu
    vae näehäseo=nojoo
    ähöttää, äljöttää=chillata, oleskella