Basso.fi

Pelisuunnittelija Karoliina Korppoo: "Hämmentävää on se, et mä oon ite aika huono pelaaja"

7.5. 21:21 Basso

ript_tees_video_game_controller_graphic_by_tshirtgeek-d6188zv

”Mul on se käsitys, että naispuolisia pelisuunnittelijoita Suomessa ois tällä hetkellä ehkä neljä, ja pelisuunnittelijoita yhteensä varmaan nelisenkymmentä”, pelisuunnittelija Karoliina Korppoo kertoo pelialan sukupuolijakaumasta. Naisena hän on siis harvinaisuus alalla. Hurjalla vauhdilla kasvava ala kaipaa kuitenkin tekijöitä oli sukupuoli sitten mikä tahansa. Karoliinan mukaan tulijoita alalle on, mutta etenkin timanttisista tekijöistä on pulaa.

Basson aamu pitää tällä viikolla sisällään opiskelu- ja työelämäaiheista haastatteluja, sillä parhaillaan ympäri Suomen yläasteiden ja lukioiden on käynnissä Future Camp -tapahtuma! Future Camp on Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen tapahtuma, joka kiertää kouluja toukokuun ajan tavoitteena herättää nuoret ajattelemaan omaa tulevaisuuttaan positiivisesti, sekä auttamaan heitä ymmärtämään tulevaisuuden työelämää. Alati muuttuvassa työ- ja opiskelumaailmassa ei nimittäin parane polkea paikoillaan.

Myös ne, joiden kouluun Future Camp ei leiriydy, voivat mennä verkkoon tutustumaan ”aikakoneeseen”, eli Future Campin verkkohaasteeseen ja kokeilla erilaisia tulevaisuusvaihtoehtoja – mites muutenkaan kuin – pelaamalla. Pelin löydät täältä.

Karoliina Korppoo on opiskellut graafista suunnittelua ja päätyi sitä kautta tekemään gafiikkaa peleihin, mutta varsinainen pelisuunnitelu tuli kuvioihin sattumalta.
”Olin firmassa missä oli niin kiireistä, että kukaan ei oikeen ehtiny tekee pelisuunnittelua. Sitte se valu se homma mulle ja mä olinki aika hyvä siinä.”

Korppoon mukaan pienessä firmassa, jossa itsekin on töissä, pääsee tekemään vähän kaikkea, kun taas Rovion tai Supercellin kaltaisessa jättiläisessä voi erikoistua vaikka pelkästään lintujen nokkien suunitteluun.

Suhteellisen tuore ala on toistaiseksi suurelta osin itseoppineiden velhojen vallassa, mutta viime aikoina eri koulutusasteille on alkanut ilmestyä pelisuunnittelu- ja muita pelialan linjoja.

Mutta ollakseen hyvä pelisuunnittelija, tarvitseeko olla myös mestaripelaaja?
”Hämmentävää on se, et mä oon ite aika huono pelaaja”, Korppoo naurahtaa. Tärkeintä ei siis ole se, että osaako itse pelata, vaan se, että ymmärtää pelaamista.
”Osaan ehkä ottaa paremmin huomioon ne vähän köpömmät pelaajat”, Korppoo myös totetaa.

Mutta mikä auttaa alalle pääsemisessä? Entä kuinka vahvaan feministinaiseen on suhtauduttu miesvaltaisella allalla?

Kuuntele koko haastattelu SoundCloudista:

Basso suosittelee