Kulttuuri

Basson leffatärpit Night Visions -festivaaleille

26.3. 16:16 Toimitus

Basso pääsi katsomaan ennakkoon Night Visions -festivaalien elokuvia ja valitsi niistä suosikkinsa.

Night Visions -elokuvafestivaali tulee jälleen Helsinkiin. 18.-22. huhtikuuta järjestettävä Night Visions Back to Basics on Pohjoismaiden suurin genre-elokuvafestivaali, joilla esitetään yli 30 pitkää elokuvaa ja lukuisia lyhytelokuvia. Näytöspaikkoina toimivat Andorra, Dubrovnik, Savoy ja Korjaamo. Bassolla on tänä vuonna oma sali elokuvateatteri Andorrassa, jossa näytetään laadukasta genre-elokuvaa koko festareiden ajan. Festivaalien ohjelmisto julkistetaan huomenna ja ennakkomyynti elokuviin alkaa torstaina 29.3.

Basso on päässyt testaamaan ennakkoon kymmenen Night Visions -leffaa ja valinnut niistä suosikkinsa. Alla Basson vinkit, mihin kannattaa varata liput.

THE RANGER
Night Visions -ohjelmiston uunituoreimpiin tapauksiin lukeutuva, punk-asennetta uhkuva kauhutrilleri The Ranger sai maailmanensi-iltansa South by Southwest -festivaalilla Teksasissa pari viikkoa sitten. Tuottajana aiemmin kunnostautuneen Jenn Wexlerin esikoisohjaus todistaa käsitykset genre-elokuvan miehisyydestä täysin vääriksi: The Rangerin keskeisestä taiteellisesta tiimistä naisia ovat ohjaajan ja käsikirjoittajan lisäksi mm. leikkaaja, lavastaja ja puvustaja, minkä lisäksi pääosassa nähdään hienoa työtä tekevä nuori lupaus Chloe Levine. Tarina erämaan keskellä pedantin metsänvartijan armoille joutuvasta punkkareiden joukosta tarjoilee armottomuutta ja splatter-tehosteita pilke silmäkulmassa, asianmukaisen punk-ääniraidan säestyksellä.

SHOCK WAVE
Viimeisen vuoden väkevin ja vaikuttavin toimintaelokuva saapuu Night Visions -kankaille Hongkongista. Vaatimattomasti noin 70 elokuvaa urallaan ohjanneen Herman Yaun Shock Wave on hurjassa, tyylitellyssä energisyydessään kuin paluu kaakkoisaasialaisen toimintaelokuvan kultaisiin vuosiin 1990-luvulle. Panttivankitrilleri lyö kättä ääri-intensiivisen actionin kanssa tarinassa, jota voisi luonnehtia Hongkongin saarien väliseen, äärivilkkaaseen alikulkutunneliin suurelta osin sijoitetuksi Die Hard -elokuvaksi. Vaikuttavan teoksen maailmanvalloitus on vasta alkamassa, mutta kotimaassaan sen erinomaisuus tunnistettin jo myös teatterien lippukassoilla: Shock Wave oli vuoden 2017 toiseksi katsotuin elokuva Hongkongissa.

SCREAM AND SCREAM AGAIN
Festivaalin klassikkovalinnoissa tehdään kunniaa kauhuelokuvissa pitkän ja kunniakkaan uran tehneelle näyttelijälegenda Vincent Pricelle, jonka kuolemasta tulee tänä vuonna kuluneeksi 25 vuotta. Tim Burtonin Edward Scissorhandsissä (1990) viimeisen roolinsa tehnyt Price rakensi genre-elokuviin kallellaan ollutta komeaa uraa kuudella vuosikymmenellä sekä Euroopassa että Yhdysvalloissa. Ohjaaja Gordon Hesslerin brittituotanto Scream and Scream Again (1970) lukeutuu Pricen pahamaineisimpiin elokuviin. Valtion elokuvatarkastamo kielsi sen esittämisen Suomessa kokonaan, koska ”elokuva on omiaan kauhua herättämällä vaikuttamaan mielenterveyttä vahingoittavasti”.
Vincent Pricen elokuvista festivaaliohjelmistossa nähdään myös kaikkien aikojen parhaaksi Edgar Allan Poe -filmatisoinniksi usein kohotettu Masque of the Read Death (1964) ja kauhukirjailija H.P. Lovecraftin töiden innoittama The Haunted Palace (1963).

BLUE SUNSHINE
Festivaalin kunniavieraaksi saapuvan amerikkalaisohjaaja Jeff Liebermanin omaperäinen ja vetävä Blue Sunshine (1977) yhdistää paranoiatrilleriä ja psykologista kauhua tarinassa, joka liittää Los Angelesia järkyttävän murhien sarjan Stanfordin yliopiston 1960-luvun LSD-kokeiluihin. Myös David Cronenbergin tuotantoon verratun Blue Sunshinen pääosassa nähdään Zalman King, joka loi sittemmin itselleen näyttävän uran valtavirran pehmoerotiikan (mm. 9 1/2 viikkoa, Villi orkidea, Red Shoe Diaries) tuottajana ja ohjaajana.
Liebermanin tuotannosta festivaalilla nähdään myös scifiä ja kauhua yhdistävä matelijaelokuvaklassikko Squirm (1976) ja tieteiskauhuseikkailu Remote Control (1988), jonka pääosassa loistaa nuori Entourage-tähti Kevin Dillon.

BEST F(R)IENDS
James Francon The Disaster Artist -elokuvan päähenkilöt eli 2000-luvun tärkeimmän kulttielokuvan The Roomin (2003) tekijät Tommy Wiseau ja Greg Sestero nähdään nyt ensimmäistä kertaa yhdessä kameran edessä 15 vuoteen. Justin MacGregorin ohjaus Best F(r)iends on tekijöidensä mukaan saanut innoituksensa Breaking Bad -sarjasta, ja elokuva saa nyt Night Visionsissa ensiesityksensä Pohjoismaissa.
Festivaaliohjelmistossa nähdään luonnollisesti jälleen myös se aito ja alkuperäinen The Room, harvinaiselta 35 mm filmikopiolta esitettynä.

Basso suosittelee