Aamulinja

“Konservatiiviset sukupuolikäsitykset vaatetuksessa on sekoittunut tosi paljon” – uusi Kioski-mallisto edustaa rennompaa, katutyylin Marimekkoa

10.9. 12:18 Toimitus

Marimekon Richard Hormia ja Emmakaisa Kirves vierailivat Aamulinjassa kertomassa Marimekon uudesta Kioski-mallistosta. Asian tiimoilta Aamulinjassa vieraili myös Vintage Varietyn omistaja ja intohimoinen vintage-harrastaja Juho Pihlajaoja. 

Marimekko julkaisi vastikään uuden Kioski-malliston, joka edustaa uutta, rennompaa, katutyylin Marimekkoa. Unisex-malliston lähtökohtana oli Marimekon tunnettu Tasaraita-printti, joka on ollut aikanaan omalla tavallaan unisex-vaatteiden symboli. Nyt Kioskimallistossa se on saanut kaverikseen Unikon. “Me koettiin, että Unikko on mahtava kaveri Tasaraidalle ja haluttiin tuoda tämän ajan kivoja tuotteita kaiken ikäisille tyypeille, jotka tykkäävät vähän rennommista vaatteista” Kirves kertoo. 

Marimekko on alusta asti pyrkinyt tekemään vaatteita kaikille. “Tää katumuotiilmiö, mikä on nyt kaikkialla iästä riippumatta, on todistanut sen, että konservatiiviset sukupuolikäsitykset vaatetuksessa on sekoittunut tosi paljon. Esimerkiksi kukkakuviot miehillä on lähtenyt ihan käsistä” Hormia toteaa.  

Unikkokuosia onkin näkynyt viime aikoina paljon katutyylissä, niin poikien kuin tyttöjenkin päällä. Paljon näkyy myös itse tuunattuja versioita Marimekon vaatteista. “Se on ollut hauska huomata. Näkee itsellekin ihan uudenlaisia Unikkotuotteita” Kirves naurahtaa. Hänen mukaansa Unikko on kautta aikojen ollut Marimekon tärkein printti. “Se symboloi vahvaa ja luovaa yhteisöä”. 

Variety Secon-Hand & Vintage –liikkeen perustaja ja omistaja Juho Pihlajaoja vieraili myös Aamulinjassa keskustelemassa katumuodista. Pihlajaoja on intohimoinen t-paitojen ja levyjen keräilijä, jonka harrastus alkoi jo pienenä poikana. Nuorena hän otti vaikutteita tyyliinsä levykansissa esiintyvistä artisteista ja käytti paljon aikaa tietynlaisten vaatteiden etsimiseen ja hankkimiseen.  “Mä oon ollu jopa vähä obsessiivinen. Teini-ikäisenä  käytin kaiken rahani sen tavaran keräämiseen”, Pihlajaoja kertoo. 

Vuosien mittaan Pihlajaojan harrastus muuttui työksi. ” aloin myymään eBayssä mun vaatteita ja huomasin, että niistä saa kolmenumeroisia summii. Tajusin, et kyl tässä on jotain, että ei tää oo vaa vanha t-paita”. Viimeinen sysäys oman liikkeen perustamiselle tuli, kun Pihlajaoja muutti takaisin Suomeen ulkomailla asuttuaan. “Huomasin, että täällä on uus sukupolvi, jolla on ihan uudet tavat. Mä ajattelin, et nyt on aika”. 

Nyt Pihlajaoja on pyörittänyt yritystään jo kuuden vuoden ajan menestyksekkäästi. Hän on halunnut liikkeellään rikkoa mielikuvaa siitä, mitä vintage-vaate tai käytetty vaate on. Pihlajaojan mielestä ihmiset ovatkin nykyään rohkeampia. “Nykymaailmassa ei oo niin selkeesti sillee, että  oot futari,  oot nörtti,  oot skede oot punkkari. Ne tosi tiiviit jumiin jääneet lokerot on saatu pikkusen auki”. 

Basso suosittelee