Kirjoittaja Aihe: Isoveli valvoo, osa XXVI: Kansalaisten sormenjäljet rekisteriin 2009  (Luettu 29217 kertaa)

Poissa Taustavoima

• Jäsen
    • Profiili
"Sisäasiainministeriö esittää passilain uudistamista pohtivalle työryhmälle, että passeissa käyttöön otettavat sormenjäljet tallennetaan tietokantaan."

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2008/02/614411

Olen vissiin nukkunut aikaisemman uutisoinnin ohi, mutta EU vaatii sirulla varustettuihin passeihin sormenjälkiä kasvokuvien lisäksi, ja Suomessa halutaan kansalaisten sormenjälkitiedot myös tietokantaan. Tuossa MTV3:n uutisessa korostetaan tietokannan positiivisia puolia, mutta yksilön suojaan liittyvät seikat ohitetaan kursorisesti. Tämä asia nivoutuu mielestäni selvästi yleiseen kehitykseen, jossa kaikenlainen valvonta ja kontrolli lisääntyy ja saa yhä uusia muotoja. Minulle, joka en pidä oikeutettuna sen enempää valtion kuin pääoman auktoriteettiakaan, tämä kehitys on negatiivinen ja pelottavakin, mutta yleisesti ihmiset tuntuvat suhtautuvan varsin välinpitämättömästi yksityisyytensä kaventumiseen.

Analyysiä? Kommentteja? Toimintaehdotuksia?

Poissa 000

• Jäsen
    • Profiili
Lainaus käyttäjältä: "Taustavoima"
Toimintaehdotuksia?

Anyone?

Poissa Rippa

• Jäsen
    • Profiili
    • Tymblrrrrr
Lainaus käyttäjältä: "Taustavoima"
kaikenlainen valvonta ja kontrolli lisääntyy ja saa yhä uusia muotoja

Alkaa ahdistamaan pikkuhiljaa enemmän ja enemmän, itse aikas hooceena scifi-diggarina tämä kuvio alkaa kuulostamaan jo pahaenteiseltä, tästä meitä on varoiteltu fiktion puolelta jo vuosikymmeniä

Kontrolli ja enneltaehkäisy tiukkenee ja lammaslaumoja hämätään aivokuolleella viihteellä ja propagandalla kun yksilön oikeudet vähitellen häviävät

Poissa -Jesse-

• Jäsen
    • Profiili
Jos hipit järjestää heltsingis tän takia mielenosoituksen lupaan osallistua sellaseen ensimmäistä kertaa... Nyt on jumalauta kyse mustakin! No taas saadaan parempaa tilitys räppiä ja kohta voidaankin jo varmaan leikkiä Robin Hoodia lainsuojattomina! WOO HOO!

Poissa Rippa

• Jäsen
    • Profiili
    • Tymblrrrrr
^hippies don't know shit!

Poissa Feyot

• Jäsen
    • Profiili
Olin tossa JFK:n lentokentällä ja joku saksalainen tms. yritti tullista läpi. Jenkeissähän joutuu nykyään antamaan sormenjälkensä jos haluaa maahan. Tämä yksityisyyden puolustaja ei ilmeisesti ollut tästä tietoinen, koska otti hirveät lämmöt virkailijalle eikä suostunut jättämään jälkiään. Duuniinsa ilmeisen kyllästynyt tullimies totesi väsyneenä: "then get you white ass back where you came from" ja saku lähti takaisin koneelle päin : )  (sen perään kyllä lähti pari gorillaa, eiköhän sille joku mikrosiru ammuttu hetulaan ja mies taistelee nyt irakissa vapauden puolesta)

Lainaus
Toimintaehdotuksia?

Älä hanki passia tai muuta pois ennen muutosta.

Poissa -Jesse-

• Jäsen
    • Profiili
Lainaus käyttäjältä: "Rippa"

No saatana, aktivistit sitten!

Poissa Rippa

• Jäsen
    • Profiili
    • Tymblrrrrr
Lainaus käyttäjältä: "-Jesse-"
Lainaus käyttäjältä: "Rippa"

No saatana, aktivistit sitten!

No ne vittu vielä vähemmän!

Onneksi on suvun puolesta deep konnektionei MAAM PUOLESTUKSES!

ISÄMNMAA!

Poissa Rammi

• Jäsen
    • Profiili
whatever. they allready got my mugshot and fingerprints.

Poissa rookie

• Bassoradion DJ
  • Jäsen
    • Profiili
Siis mitä vittua. Mä kuulin tän uutisen sivukorvalla ja kai defenssit iskivät päälle enkä rekisteröinyt. Toihan on aivan perkeleen kullin vittu paska huora perseestä. Siis mitä ihmettä. Ei kai tohon nyt voi suostua. Jos tulee eteen niin poltan sormenjäljet pois. Tai leikkaan vaikka. Eikö nämä saatanan purkkiin kuseskelut jo riitä. Anteeksi teiniangstailu, mutta vituttaa ja pelottaa tosissaan.

Poissa -Jesse-

• Jäsen
    • Profiili
Lainaus käyttäjältä: "Rammi"
whatever. they allready got my mugshot and fingerprints.

Ai nii joo... No tän takia voin rähjätä jo vaikka hyvien ihmisten puolesta, eli nyt pitäis kehittää joku operaatio, kidnapataan rockefelleri, tapetaan se ja nettiin video ja sanotaan, että ne tietää, ketkä on seuraavia. Taustavoima, eiks siinä olis jo toimintaa?
Oon ollu aina sitä mieltä, että vittuako me niille mitään voidaan ja samaan aikaan miljoonat muut kelaa samaa niin ihan sama..

Poissa soul03

• Jäsen
    • Profiili
 "Työryhmässä kartoitetaan lisäksi mahdollisuudet tietokantaan tallennetun isormenjälkitiedon käyttöön muussa kuin passin hakijan ja passin haltijan henkilöllisyyden varmistamisessa. Esillä ovat olleet kyseisten tietojen käyttö esimerkiksi vainajien ja suuronnettomuuden uhrien tunnistamisessa sekä joidenkin vakavien rikosten tutkinnassa."

Niin niin, jahdataan niitä terroristeja, kun Se On Vakavaa. Mutta onhan ne kettutytötkin terroristeja. Ja anarkistit. Ja graffitimaalarit. Ja talonvaltaajat. Ja ne jotka on eri mieltä.

mun kohdallani on ikävä kyllä jo myöhäistä, mä olen jo listoilla.

Poissa soul03

• Jäsen
    • Profiili
Hesarin uutisointi aiheesta:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Poliisi+haluaa+passien+sormenj%C3%A4ljet+rikostutkijoille/1135234251356

Kelatkaa kuitenkin tota lööppiä, ja sitä miten se on muotoiltu. Toi maikkarin uutinen on aika eri kaliiberia pehmeydessään ja piilottelussaan ja painotuksissaan.

"Poliisi haluaa passien sormenjäljet rikostutkijoille"

Salminen arvelee, että kansa voisi hyväksyä sormenjälkitietojen käyttämisen esimerkiksi törkeiden väkivaltarikosten, kiristyksen, kiskonnan, raiskausten ja törkeiden tuhotöiden tutkintaan.

Poliisiylijohtaja ei osaa nimetä huonoja puolia sormenjälkirekisterin käyttämisestä rikostutkintaan. Hän ei usko, että passin haltija voisi joutua täysin syyttömänä rikoksesta epäillyksi, jos poliisi löytäisi hänen sormenjälkensä rikospaikalta.

Jooniivvarmaajoo. Systeemihän on aukoton, eikä kukaan pane meitä perseeseen.

Poissa Jaska

• Jäsen
    • Profiili
Lainaus käyttäjältä: "-Jesse-"
Jos hipit järjestää heltsingis tän takia mielenosoituksen lupaan osallistua sellaseen ensimmäistä kertaa...

Tai voit itse järkätä? Tai ottaa yhteyttä johonkin järjestöön (esim. EFFI) ja ehdotella tällasta?

Tää valvontahommeli on ollut mun lempikuumotuksia jo pitkään. Huh-huh.

Poissa ezra

• Jäsen
    • Profiili

tietääkö muuten kukaan, jos on sormenjäljet rekisterissä ni katooko ne samalla tapaa ku ite rekisterikin,
vai jääkö ne koneisiin pyörimään hamaan tulevaisuuteen asti?

Kommentointi vaatii rekisteröitymistä