KIRJAUDU SISÄÄN

liity bassolaiseksi

VÄRITÄ SAITTI

ON AIR: Välitunti 02:00-07:00

SHOUTBOX

Kommentointi vaatii rekisteröitymistä

ARTIKKELIT

TWITTER @bassomedia

TWITTER DJ-OHJELMAT

KESKUSTELU

Levyanalyysi: Vieraana Njassa (Luettu 1047 kertaa)

admin

• Admin
Levyanalyysi: Vieraana Njassa
« : 08.08.2012, 13:21 »

Levyanalyysi: Vieraana Njassa

Teksti Zapasnik & Särmäkari

Petos: Toivo parasta ja pelkää pahinta

ZAPASNIK: Petos tuli pari viikkoa sit vieraaks radioon ja mä en uskaltanu puhua sille kun se oli niin kuumottava jätkä.

NJASSA: Onhan täs romantiikkaa, jokainen varmaan diggailee tätä sit maanantaiaamuna, lähtee paremmil fiiliksil tekee ihan mitä tahansa.

SÄRMÄKARI: Mä kuulen semmosen ihan suunnattoman, koko elämän kestävän raivokohtauksen.

N: Niin, tää on vihanen nuorimies, et koska siit tulee vihanen vanha mies.

S: Onks siin välis mitään?

N: Siin välis voi olla vähän aikaa kännis ihan häpi.

S: Se on oikeesti syvältä vihanen. Mut samaan aikaan voiko tää olla…

N: Semmonen metodinäyttelijä. Se lataa ittensä täyteen ja ottaa Jyrki Kataisen ja pahvi-Saulin ja huutaa niille.

S: Virka-aikuisen arjen järjettömyys. Mua ärsyttää, et tässä on pari henkilökohtaista hyökkäystä tyyppejä kohtaan.

Z: Mut silti mullon sellanen tunne, et Petos kuuntelee Roxettee himas. Tai jos se vaan kuuntelis ysäridänsee ni se vapautuis kaikest pahasta.

N: Mä muistan jo skidin ku Vallilan ammattikoulun seinän lähellä luki että “Vittu, viina ja vapaus – katupojan rukous”.

S: Tää on se!

Notkea Rotta: Notkea maa

S: Täs kannes on viinirypäleitä ja tissejä. Paljon testoo. Niinku viikunoissa.

N: Mut sit ku sä meet Notkeen Rotan keikalle ni sä et tiedä et ketkä on siellä tsekkaa Notkeet Rottaa ja ketkä on oikeesti notkeit rottii.

S: Heti mä kelaan, että muoviämpäri ja Kiljufest.

N: Näil jätkil on samanlainen asenne ku Pet Shop Boysil on popmusiikkiin, että ne samaan aikaan analysoi mitä tapahtuu. Et Petos vetää vaan raivolla, se on niin syväl siel fiilikses.

S: Nää tekee kelaa jostain Thaimaassa panemisesta biisejä! Luulin eka, että tää on uutta Raptorii.

N: No mitä sä kuvittelet et jätkillä ylipäätään on loppupeleis mieles? Kuin moni tyyppi käy jossain Demos Helsingissä ajattelemas universumin tulevaisuutta?

S: Mä kuulin läppää Edu Kettusen faijasta. Se oli etelänlennol kuuluttanu lentoemännille, et ‘noniin huorat, seikkailu alkakoon!” Et tää on täysin sitä matskuu. Thaimaassa nhaidaan.

Z: Mä joudun tarrautuu semmoseen Pulttibois-korttiin.

S: No huh, poliisi oli äsken soittanut mulle! Ne otti puhelimesta koodin, et joku kuuntelee Petosta ja Rottaa Kurvissa. Mul tulee tästä kaikki se, et pörrätään Datsunil, näytetään palaa Mikkelin keskustoril auton ikkunasta ja matka on kohti Pandoran keikkaa. Kurko-lonkeroo ja lihamakaronilaatikkoo.

N: Mä oon koko ajan oottanu et koska nää räjäyttää Klamydia-jengin tajunnan. Ehkä pitäs laittaa Suomi-vaakunoita kanteen. Nää on niille liian intellektuellei

S: Pitäs olla Sleepy Sleepers -huumorii.

Omar Souleyman: Jazeera Nights

N: Flow-festareiden oma pensselisetä.

Z: Siis tää on varmaan ihan oikeet musaa, ei mitään huumorii.

S: Käärmeenlumousmatskuu.

N: Mul tulee mieleen semmoset amerikkalaiset elokuvat, missä on aina joku Al Qaeda. Mut miksei tuu mieleen sellasta et mies ja nainen kohtaavat toisensa ja kokevat mieletöntä rakkautta, ku tää biisi kumminkin kertoo siitä varmaan loppujen lopuks.

S: Mites ku tulee tämmösii rasistisii mielikuvii ja tää on kumminki Flow-festareilla? Et onks tää nyt sit huippuälykästä hipsterien meta-rasismii? Teknologista Mensan omaa rasismii? Tosi syvälle kryptattuu ja ovelaa rasismii?

N: Niin, Sanooks se Jalla Jalla vai Halla-Aho Halla-Aho! Niinhän se oli, et ennen veivattiin vinyyleit väärinpäin ja etittii saatanallisia viestejä. Nyt käännetään vaan maahanmuuttokriittiset tyypit ympäri.

Z: Mä en ees tunnista mitä nää instrumentit on.

N: Onhän tää makee juttu, mut auta armias jos joku vetäis tohon Vimpelin hamonikkaveikkojen Halipulijallaa, ja sit jengi ois et tää on ihan vitun kova, tää on Flow-festivaalien pääesiintyjä.

Flying Lotus: Cosmogramma

S: Nyt on semmosta musaa, et täst pitää diggaa. Toisaalt nää oli jo viime Flowssa. Et hot or not?

N: Tässön kumminki panemisen makua. Kaikki missä on suvunjatkamiseen viittavaa on vielä popmusaa. Hassu kuunnella “uusia saundeja”, kun on kuullu kaikki saundit, ei voi tehdä enää mitään uusia, koska kaikki saundit on käytetty. Tää on just sama, että siinä vaiheessa kun sanottiin et tää on nyt sitä cross kitchenii, ni mä sanoin et jos mä meen nyt vaan syömään.

Z: Tää on niinku liian älykästä musaa mulle.

S: Eräskin tuntemani tuottaja aina nauraa näille instrumusan biisinnimille, se ei jaksa niitä. Se ei pysty kuuntelee tällasta, minkä nimi on German Haircut. Et samoi biittei ne vaan tekee.

Z: Instrumusast tulee aina semmonen olo, et haluaa alkaa laulaa päälle.

S: Vanha kunnon chill-out huone! Essojen jälkeen suuhun lipaistu Grandi-mehujää! Nyt on pakko saada delfiinienergiaa.

N: Tää on ambientia aikuisille, mennään Ikaalisten kylpylään ja pannaan bileet pystyyn.

Z: Tässon vähän liikaa delfiinii mun makuun.

Posteljoona ja ystävät: Irti

S: Ehkä musiikkitalo onkin rakennettu tällaista musaa varten.

N: Ehkä Pekka Niska -tanssipaviljongissa ois tätä.

Z: Ja yläastelaiset rastatytöt tykkää tanssii paljain jaloin.

N: Maailma kylässä -festareilla kaikki bändit on muuten nykyään samaa hevonvitunhumppaa.

Radio department: clinging to a scheme

S: Nää levynkannet koittaa olla samalla tavalla radikaali ku Basso-lehti, jengi näyttää fakkii.

N: Toi kertoo, että mä oon aikuinen. Mä en saa enää kiksejä keskisormesta. Mä tajuun sen, että mäki oon ollu epämukavissa paikoissa vaan kokeakseni jotain.

S: Se on just se juttu. Mä rupesin tossa lukemaan Shakespearea ku musta tuntuu, että sillä ei oo mitään tunnevaurioita, et sen ei tarvii päästää mitään purkauksia.

N: Tämmösen indie-musan hyvyys määräytyy sen perusteella, onko se päässy johonki mainokseen.

S: Mutta kyl täs kuuluu hyvä sävellys, et musiikkia on nyt sävelletty. Ruotsalaisia!

N: Tässon niinku kaunis poika ja kaunis tyttö. Muistan vieläkin sen päivän, kun kävelin Helsingissä ja ohoh, jengi ei näyttäkään enää suomalaisilta, kaikki näyttääkin nykyään ruotsalaisilta.

Gogol Bordello: Trans-Continental Hustle.

N: Näille on käyny sama mikä Metallicalle on käyny: ne on laitettu formaattiin. Ku Gogol Bordello tulee seuraavan kerran Suomeen ni mä vaadin et ne menee Sompasaareen autonomiakeskukseen yöks, muuten ne on ihan pellejä. Mut miten on, jos sä oot kattomas Gogol Bordellon keikkaa, ni heitätsä romanikerjäläisille rahaa?

Z: Romanikerjäläisten on pakko olla jotain alien-klooneja, ne on kaikki ihan samanlaisia.

S: Tässä on kyl semmosta Leijat Helsingin yllä -meininkii, et yläluokka lähtee sieltä omistusasunnoista kossupullo kainalossa saareen sekoilee, koska arki ei vaan puhuttele.

N: Niin, luuletsä, et tota Petosta arki puhuttelee?

Z: Musiikillisesti tää on samaa sarjaa ku Ricky Martin.

N: Tässä lauletaan nuotin vierestä rahvaanomaisesti, mut kuitenkin tää on tuotannoltaan tosi tarkkaa.

S: Forumin alakerrassa stadin skrebat haisee sekasin.

N: Tää on kapinamusiikkia vähän samalla periaatteella ku on musiikkia “lapsille ja lapsenmielisille”. Tää on vähän ku Tauno Palo vetäis Kulkurinvalssin. Vitun komee eikä haise yhtään pahalle.

S: Joo joilleki ihmisille musiikki on niinku pelkästään fysikaalinen ilmiö. Mun sukulaisen exä, rikas suomenruotsalainen mies, se oli aina silleen et “Miika hei, tuus tänne minun musiikkihuoneeseen. Jos sä haluut ni sä voit ihan oikeesti joskus lainata tätä mun Bo Kaspers Orkesterii”. Se halus viestii, et seki o musiikkipelis, mut ei se ollu ku jossai kaiuttimienasettelussa sopivalle etäisyydelle toisistaan -pelis.

Gorõ Lana Lanagraafia EP

N: Jaahah, Venäjäl hiphop on vielä siinä vaiheessa, että se on hauskaa.

S: Nää on enemmän sellasii Sergei Makarovei, et mä teen nyt kymmenen maalii. Suomalaiset on et mä nyt hosun sinne päin ja maali siitä tuli, anteeks.

Erykah Badu: New  Amerykah Part Two: Return of the Ankh

S: Tää on Erykah Badu, mut Texas Faggot on tehny näköjään levynkannet.

N: Mikä tän nimi oli? Heruta Badu?

S: Tällon kyl selkeesti avautunu joku portti päässä.

Z: Tääki kuuntelee himas vaan roxettee.

S: No on tää Universal Motown. Onks tää Motown?

N: Sä aattelit et se on jotain universaalii. Universal on se, joka omistaa jonku asetehtaan ja ostaa kaikki pienet levy-yhtiöt. Me voidaan kelata tätä naista helvetin syvällisesti, koska sillon niin vitun hyvät munkit. Oikeesti tää on verovirastossa töissä, Eerika Pakarinen, se on valkoinen, suomalainen 53-vuotias nainen. Koulussa kerran yksi poika ei kiusannut häntä vaan sanoi, että sä oot ihan kiva mut älä kerro kellekään. Mut sit se astu siihen avaruusalukseen, joka haki sen Merihaasta Amerikkaan siit tuli tommonen.

S: Sille kasvo afro ja räpylät samaan aikaan.

N: Nyt on kova!

S: Niin tää Junior mafia -juttu. Tää on kyllä siinä mieles coveri, että tää on tehty jo.

N: Kaikki parhaat jutut on kato tehty jo, et mieluummin valkkaa sen hyvän riffin sieltä.

Usher: Raymond v Raymond

S: Tää on lähteny kannen pylväistä päätellen vaihto-oppilasmatkalle Roomaan fiilistelee itteensä.

N: Tässon se videomaailma. Et on se mimmi, joka kävelee hidastetusti. Aina ku on angstii ni kledjut vaihtuu ja sit mä katon ikkunasta.

Z: Veden pitää sataa.

S: Rooma on niin diippi, et jenkeille se on Kiasma. Kyllä nyt on taas mainostoimistossa mietitty.

N: Sit mä ajan sil mun viimesimmällä autolla ja räplään iPadii. Sit välillä on ne uskomattomat kimiräikköslasit, joiss on jotain timanttiupotuksii.

Z: Rnb on Jenkeissä niinku iskelmää.

N: Usher, Amerikan Keijo Annikki, Amerikan Kari Tapio. Onks nää niitä Iskelmäradion nuoria janttereita, joilla on tukka stailattu vähän pydeen, vetää tanssibändissä ja ajaa puurattimersulla.
 Usherin muija jätti!

S: Täs mennään siihen perustavanlaatuseen ongelmaan, että amerikalaisessa markkinoinnissa pystyy perustelemaan kaiken kirkolla. Et kirkko on rakkaus ja rakkaus on kirkko. Kaikki muu mikä tulee on vaan sen jatketta. Tän biisin nimi on sitä paitsi OMG. Löysin Jumalan chatissä Terminin asemalla.

Wu Massacre: Meth Ghost Rae

N: Mä en ymmärrä enää et missä vaiheessa toi Wutangin tarina menee. Et kuka näist enää on todellinen.

S: Frendien Joey ja Seinfeldin Kramer tekee levyn.

Z: Vuonna 93 mut pakotettiin kuuntele Wutangii ku mä pelasin korista. Mä oisin halunnu kuunnella kaikkee muuta.

S: Wutang on semmonen, että aina voi sanoo, et “sillon ku mä kuuntelin wu-tangii”. Se muuttaa sut tekijäks, vähän ku sä oisit ite muka tehnyt sen levyn. “Sillon ku mä tein sen 36 Chambersin…”.

N: Ei voi sanoa ku et Guruu tulee ikävä.

Thor: Only The Strong

S: Hei, moi. Tän biisin nimi on 2045.

N: Kun maailma on täynnä Jone Nikulan näkösiä tyyppejä. Tuleeks sulle enemmän Spinal Tap vai Monty Python mieleen?

S: Oonks mä liian metahipsteri ymmärtääkseni tän jutun? Mä ymmärrän ku on nää demonit, että tän funktio on olla hauska camp-juttu uudelleenjulkaistuna. On täs ihan hyvä riffi.

N: Tää on ihan Judas Priest. Tää on sellasille kolmekymppisille, jotka kuuntelee tätä etkoilla Macbookilta, et “vittu hei muistatsä!”.

S: Mä en tiiä miks mä kuuntelen tätä vuonna 2010. Kuuntelijana en haluu näyttää fakkii tai ees metafakkii, niin mä haluun kai ZZ Topia Rick Rubinin tuottamana.

Axl Smith: People Come First

S: Kansissa on luotu samoi levy-yhtiömielikuvii ku Usheris.

Z: Jännä et independentti hakee levy-yhtiövibaa. Pakko sanoo, että tulee ihan Marky Mark and the Funky Bunch mieleen.

S: Ei tää kyllä mitään suomiräppiä oo. Koska yhtä biisii on ollu tekemäs enemmän jengii ku kaikil koskaan julkastuil suomiräppilevyil yhteensä. Bongoissa francois le mömöö.

N: Onks tää Kaneli West vai Folke West?

S: Tää on pimeä Times Square.

N: Mut tässön se, et koska Axl Smith on ollu MTV:llä juontajana, ni mä en voi dikkaa. Täs on se mikä Usheris, et tää on niin ladattu kaikil mielikuvilla.

Z: Kyl tää assosioituu Jamba-mainoksiin.

N: Vähän sama ku jos Scarlett Johansson tekee levyn, ni mä ajattelen sitä vaan yhdellä asialla. Mä en voi sille mitään. Meidät on koodattu ja kryptattu niin syvälle peliin, et me ei itsekään voida ymmärtää.

Rättö ja Lehtisalo: UU Mama

N: Nää tekee ihan omaa musaa ihan hillittömäl julkasutahdilla.

S: Käyköhän nää töissä.

N: Työtä vieroksuvien musiikkia.

Z: Hipit saatana.

N: Silkkaa taidetta. Kuin hylkeet kuumalla hiekalla.

S: “Viritän muoniolaisten keksimän katiskan, jolla pyydän koko vuoden tarpeiksi eläinproteiinia. Ensin jäätyneet perunat kattilaan kiehumaan, joukkoon suolattu särki. Suola siirtyy osmoosin välityksellä perunoihin, aijai kun on hyvää.”

Z: Voin kuvitella, että Marco Bjurström vihaa tällasta.

N: Siis se menee ihan sekaisin tästä musasta. Siitä tää on kauheeta, koska tää on niin rumaa ja pahaa! ‘Siis se oli niin kauheaa sellasta, tahallaan väärin tehtyä juttua, et se on tehty jo, minä en siedä tälläistä saatana’. Tässon sama ku M.A. Nummisessa, et jengi aina uudelleen herää, et “mitä tää on hei , mistä täs nyt on kysymys”.

Z: Tää ei oo liian vaikeeta.

N: Tää on sellasta, mitä Blur haluais tehdä.

Basso on 160-sivuinen musiikkiin erikoistunut kulttuurilehti, joka ilmestyy neljä kertaa vuodessa. Lehteä tekee yhteensä yli sata kirjoittajaa, valokuvaajaa ja kuvittajaa. TILAA lehti kotiisi täältä.

Oy Basso Media ltd

Basso on kotimainen mediatalo vuodesta 2006. Se on radio, aikakauslehti, televisio ja nämä yhdistävä verkkosivusto ja -yhteisö. Bassoa käyttävät 18-34 -vuotiaat kaupunkilaiset.

Basso syntyi vuonna 2006, jolloin aikakauslehti Posse, internetissä toiminut Bassoradio ja verkkosivusto suomihiphop.com yhdistyivät saman nimen Basso alle.

yhteystiedot

Käyntiosoite:
Oy Basso Media Ltd.
Kauppakeskus Kluuvi 3.krs
Aleksanterinkatu 9
00100 Helsinki

Laskutusosoite:
Oy Basso Media Ltd.
Ostolaskut 6260K
PL 72
00521 Helsinki

Mainosta!

Mediakortti

Riikka Reunanen
Kaupallinen johtaja
+358 50 587 8775
riikka(ät)basso.fi

Tommi Partanen
Asiakkuuspäällikkö
+358 44 583 1415
tommi(ät)basso.fi

Heikki Pennanen
Asiakkuuspäällikkö
+358 400 399 458
heikki(ät)basso.fi

Anniina Baumann
Asiakkuuspäällikkö
+358 50 369 1652
anniina(ät)basso.fi

Niko Nakari
Asiakkuuspäällikkö
+358 50 344 2925
niko(ät)basso.fi

Jarkko Strömberg
Asiakkuuspäällikkö
+358 50 304 2585
jarkko(ät)basso.fi

Promootio

Otamme vastaan promot, demot, tiedotteet ja näytekappaleet postitse osoitteeseen:

Oy Basso Media Ltd.
Promootio
Kauppakeskus Kluuvi
Aleksanterinkatu 9
00100 Helsinki

Tai sähköisesti seuraaviin osoitteisiin radio[at]basso.fi, toimitus[at]basso.fi tai info[at]basso.fi.

Copyright 2013 Basso Media Ltd. All rights reserved.