KIRJAUDU SISÄÄN

liity bassolaiseksi

VÄRITÄ SAITTI

ON AIR: Hikinen iltapäivä 14:00-17:00

SHOUTBOX

Kommentointi vaatii rekisteröitymistä

ARTIKKELIT

TWITTER @bassomedia

TWITTER DJ-OHJELMAT

KESKUSTELU

Graffiti: vanha vs. uusi. (Luettu 2601 kertaa)

Tiketti

Graffiti: vanha vs. uusi.
« : 14.01.2005, 12:54 »
[b:cf1cf73191]Tämä on erotettu omaksi threadikseen Sketsi-threadistä.[/b:cf1cf73191]

Hyvä että joku vastasi. Muun muassa Rajattomalta toivonkin vastausta, koska tiedän, että sillä jäbällä on tietoa ja näkemystä.

[quote:cf1cf73191="Rajaton Uskomaton"]jos skissiä vetää ulos liukuhihnalta ja jättää suurimman osan näistä tuotoksista monin tavoin keskeneräisiksi, niin mun mielestäni on ilmeistä että laatu kärsii väkisinkin.[/quote:cf1cf73191]

Jos siis viittasit sketsien viimeistelyyn ja mustavalkoiseen jälkeen etkä varsinaisesti tyyleihin, ymmärsin väärin. Ei siitä sitten enempää.

[quote:cf1cf73191="Rajaton"][quote:cf1cf73191="Tiketti"]Oon graffitia seurannut n. 90-luvun alusta, jolloin tuli hankittua mm. pakollinen Subway Art.[/quote:cf1cf73191]
Onko tämä nyt olevinaan peruste sille, että sun sanallesi pitäisi pistää poikkeuksellisen paljon arvoa?[/quote:cf1cf73191]

Ei, vaan se oli olevinaan antamassa perspektiiviä näkemyksilleni. Niin sanotusti "where I'm coming from". Sanoillani olisi mielestäni ollut ihan eri pohja, jos olisin viime vuonna löytänyt graffitin. Ja huomaa, en vieläkään väitä, että sanani olisi jotenkin painavampi kuin jonkun toisen, vaan se kertoo näkökulmastani.

[quote:cf1cf73191]sillä että sun perseessäs on enemmän kurttuja kuin suurimmalla osalla boardin käyttäjistä ei oo mitään tekemistä tän asian kanssa.[/quote:cf1cf73191]

Ei olekaan; täällä on mua vanhempiakin setiä kirjoittamassa.

[quote:cf1cf73191="Rajaton"]...oli miten oli, niin missä asemassa sä oot kertomaan millaista on "graffiti, joka näyttää graffitilta?"[/quote:cf1cf73191]

Jälleen, subjektiivinen näkökulmani. En voi tähän mitään muuta sanoa.

[quote:cf1cf73191="Rajaton"]Onko tyylin kriteeri se, että jokaisen letterin on toistettava samaa kaavaa edellisen ja seuraavan kanssa? Pitääkö pyrkimyksenä olla mahdollisimman tyylillisesti yhtenäinen kokonaisuus, jotta ylipäätään voidaan puhua tyylistä? Mun mielestä ei pidä.[/quote:cf1cf73191]

Auh, "kaava". Ruma sana kun puhutaan graffitista. Vastaan siis tietenkin "ei tule toistaa samaa kaavaa".

Eikö ole hieman paradoksi (jos muotoilen sanasi uudelleen): "ei tule olla tyylillisesti yhtenäinen, jotta voidaan puhua tyylistä"? Eikö tyyli ole silloin rikkonainen eli tyylitön?

En haluaisi toistaa samoja asioita, joten sori jos kuulostan jotenkin simppeliltä, mutta yritän vain päästä asian ytimeen.

[quote:cf1cf73191="Rajaton"]Graffitin [..] tarkoitus ei ole ollut toistaa loputtomasti itseään, vaan [..] kehitetään uusia variaatioita ja tyylisuuntia.[/quote:cf1cf73191]

Luonnollisesti. Taiteen tulee kehittyä ja mennä eteenpäin...

[quote:cf1cf73191="Rajaton"]esittämällä näille uusille jutuille vanhoja kriteerejä kuullostat musta samalta kuin surrealisteista on täytynyt kuullostaa se kun joku on tullut vähättelemään niiden töitä vertaamalla niitä realismiin pyrkiviin maalauksiin.[/quote:cf1cf73191]

Vaikka en allekirjoitakaan tota vertauskuvaasi, haluaisin kuvitella että en ole sentään niin jämähtänyt, saatat olla osittain oikeassa. Mä huomaan itsekin, että mulla saattaa olla päässä vanhat ihanteet, jotka eivät sitten vastaakaan ollenkaan nykytyylejä. Nyt aletaan olemaan ytimessä.

Onko nykygraffiti sitten sitä surrealismia?

[quote:cf1cf73191="Rajaton"][quote:cf1cf73191="Tikett"].. Dondi White. Se mies maalasi pioneerina 25 vuotta sitten niin hienoja juttuja, että ne eivät ole vanhentuneet vieläkään. Mun silmääni eivät ole vanhentuneet, miten muiden?[/quote:cf1cf73191]Dondi on Dondi - kaikki respecti. Mulla ei ole mitään Dondia vastaan, mutta sanotko sä ihan vakavalla naamalla, että "lakattaa tekemästä noita teidän juttujanne teidän tavallanne ja ottakaa mallia siitä miten Dondi ne teki?"[/quote:cf1cf73191]

En tietenkään sano. En vakavalla naamalla enkä edes virneen kera. En ymmärrä miten hyppäsit siihen johtopäätökseen.

Dondin heitin esimerkkinä omasta ihanteestani, jotta saisitte käsityksen mistä puhun. Kysymys "ovatko Dondin jutut vanhentuneet" oli ihan rehellinen kysymys, josta olisin toivonut seuraavan keskustelua. Joku "uuden koulukunnan maalari" olisi voinut selittää miten itse suhtautuu Dondin juttuihin ja miten näkee omien maalaustensa suhtautuvan niihin. Jep, tiedän, kuulosta ihan joltain professorilta, mutta oon ihan vakavissani.

[quote:cf1cf73191]Ole kuinka moderaattori tai administratori tahansa[/quote:cf1cf73191]

Unohda titteli, se ei liity mitenkään tähän keskusteluun.

[quote:cf1cf73191="Rajaton"]Et kuitenkaan viitsis tulla:
b) Vittuilemaan siihen päälle ihmisille niiden tyyleistä[/quote:cf1cf73191]

Suo anteeksi, mutta olet täysin väärässä.

Jos olisin halunnut jollekulle vittuilla, olisin niin sanonut suoraan ja nimennyt nimiä. Olisinpa saattanut postata jonkun kuvankin uudelleen tästä threadista jonkun "kattokaa nyt tätäkin paskaa"-kommentin kera. Sitä en tehnyt enkä tule tekemäänkään. En siis ymmärrä miksi kirjoitukseni oli "offensive as fuck". Heitin omat korttini pöytään kysymysten ja retoristen kysymysten kera. Päälle vähän itsetutkiskelua ja aitoa ihmettelyä. Mun mielestä siinä olisi aika hyvän keskustelun ainekset eikä kenelläkään olisi syytä loukkaantua.

[quote:cf1cf73191="miiqah"]Tosin  mielestäni Tikettikin painotti viestissään OMAA näkökulmaansa ja hämmästeli sitä kuinka kauaksi se oli yleisestä mielipiteestä vieraantunut.[/quote:cf1cf73191]

Kyllä. Kiitos.

En nähnyt tarpeelliseksi kirjoittaa joka väliin IMHO, in my humble opinion, koska toivoin sen paistavan läpi kirjoituksesta ilmankin että sitä koko ajan erikseen terottaisi.

Toivottavasti Rajaton Uskomaton jaksat vielä vastailla näihin pointteihin. Mielelläni kuulisin myös mm. Acksonnin ja Rapman94:n mielipiteitä.

hiv_rules_ok

« Vastaus #1 : 14.01.2005, 13:01 »
Kiire enkä ehdi kirjoittaa vielä parempaa vastausta.

Mutta ensimmäinen asia mitä ihmettelin oli se, kuinka nostit sankariksesi dondin ja silti et pysty arvostamaan yksinkertaisia skarppeja plokkilettereitä pienillä jipoilla. ( joita tuolla sketsitopicissakin oli viljelty jonkin verran) Mun mielestä suomessa on aina ollut ja on vieläkin hyvin paljon juuri tuota perus nyci vaikutteista meinikiä.

Carcara

« Vastaus #2 : 14.01.2005, 13:10 »
En aiheeseen enempää puutu, mutta mielestäni jos haluaa tehdä tyylillisen (ei tarkoita tyylikästä) piissin, niin lettereissä pitää olla yhtenäisyyttä. Mielestäni vaikka kuinka hyvin maalattu piissi tai raapustettu sketsi ei ole hieno, jos siinä ei ole mitään yhtenäistä linjaa, vaan kirjaimet ja niitten muodot vaihtelevat ihan sattumanvaraisesti. Toiset tollasesta tykkää, mutta ite (IMHO ettei taas rajaton jaksa alkaa nillittämään) en pidä sitä hienona.
Uudet tyylit, erilaiset tyylit kelpaa loistavasti, mutta mun mielestä (IMHO!!11) tarvitaan kuitenki yhtenäinen sommitelma, että se on edes tyyli.

Busy bee

« Vastaus #3 : 14.01.2005, 13:28 »
Kun luin tiketin viestin tossa sketchi threadissa en voinut kuin olla samaa mieltä. Sä sanoit aika pitkälle sen minkä mäkin olisin voinut sanoa (adhd jne:). En arvosta ollenkaan piissejä jotka näyttää siltä että ne olisi tehty vasemmalla kädellä. Ja IMO mun mielestä monet piissit vaan näyttää siltä nykyään.

Veikkaisin että tämä on aika hankala aihe, ja mielipiteet tulee jakautumaan aika jyrkästi eipäs juupas osastolla. Vittuu saksa tyylit! Vittuun suomi tyylit! Vittuu ruotsi tyylit! jne jne..

Joez

« Vastaus #4 : 14.01.2005, 13:30 »
tyylit on tyylei ja lyylit on lyylei.. siis jokaisella omanlaisensa niist on aivan turha vikistä 8)

-Hobu-

« Vastaus #5 : 14.01.2005, 13:32 »
Viitaten edelliseen, eikö yhtenäisyyden puuttuminen ole tyyli ? Tyylittömyys muuttuu siis tyyliksi ? On eriasia onko tämä kaikkien mielestä tyyliKÄSTÄ, mutta käsitteellisesti tämä on mahdollista.

malliesimerkki: http://www.krmi.net/walls/capital_area/kerava/142.jpg

edit: ja henkilökohtaisesti pidän ylläolevasta tekeleestä

-=|Perfekto|=-

« Vastaus #6 : 14.01.2005, 14:45 »
ite oon sitä koulukuntaa joka ei sano mitään tekelettä rumaksi/huonoksi/virheelliseksi/paskaksi, koska oon sitä mieltä että jokasella on oma henkilökohtainen tyylinsä jolla tekee. tätä vois verrata käsialaan tai vaikka lumihiutaleisiin. mä en esimerkiks pidä mitään piissiä nimenomaan paskana, ellei nyt sitä oo tehny viikon kaks linjoja piirrelly sälli joka tulee sit näyttään miten homma tehdään OIKEIN ja viel osoittaa sellasta mentaliteettia ettei välitä vittuakaan mitä noi muut sanoo kunhan vaan pääsee päteen. sillon saatan sanoa että tekele on huono, vaikka sitten vaan vittuillakseni.
oon kai yhden kerran haukkunu jotain päivitystä tuol graffitisivu-topikis et olipas kuraa, yleensä on paljon siistimpää koittaa ettiä jotain positiivista kun väkisin vääntää et "noi kolmedeet on vituillaan" tai "noi outlinet kusee". koko hommasta on tullu vähän liian negatiivista, dumataan sellasia piissejä, joita kun vähän kehittelis niin laatu olis hiton korkeaa.

ei ole oikeaa tai väärää tapaa tehdä piissiä, ne on kaikki oikein. jokainen joka tekee juttuaan hyvistä lähtökohdista ja haluaa viedä hommaa eteenpäin ja kehittää vaikka sitten koko graffitikulttuuria omilla tuotoksillaan ansaitsee hatunnoston. just tän takia esimerkiks CP crew on mun lempparilistalla, just ton perinteiden ravistelun takia. tarviiks tän junnata paikallaan ja aina kun joku tulee ja tekee jotain uutta niin sitten heti vedetään esiin et "ei nykis tehty tolleen kasarilla." kaikki kunnia vanhoille tekijöille, mutta mun mielestä toi nykityyli on niin kulunu standardi mihin verrata et ite en enää ainakaan jaksa ees fiilistellä niitä piissejä. tykkään kyllä niistä, mut paljon siistimpää on ettiä uusia juttuja ku juuttua vanhaan.

tämä oli siis my humble opinion, ettei kukaan suutu.

shok-

« Vastaus #7 : 14.01.2005, 14:55 »
Ei millään pahalla mut pitääkö jokaisesta asian haarasta vääntää hirvee sota?

-=|Perfekto|=-

« Vastaus #8 : 14.01.2005, 14:56 »
sodan ja keskustelun välillä on hienoinen punainen linja.

RajatonUskomaton

« Vastaus #9 : 14.01.2005, 15:04 »
Lainaus käyttäjältä: "-=|Perfekto|=-"
sodan ja keskustelun välillä on hienoinen punainen linja.

Jea. Kokemukseen perustuen sellaiset asiat, jotka mä koen vielä ihan normaaliksi keskusteluksi on useimpien mielestä "hirveetä tappelua" tai "kauheaa sotimista."

Oli mitä oli, niin vastaan Tiketin viestiin viikonlopun jälkeen kun on aikaa. Nyt Lahteen musiikkivideota duunaamaan.

Acksonn

« Vastaus #10 : 14.01.2005, 15:43 »
Täytyy kyllä eka vähän haistella minkälaisia ajatuksia täällä tulee ja vastailla isommin ehkä vasta sen jälkeen, mutta muutaman voisin poimia jo nyt.

Lainaus käyttäjältä: "Tiketti"
Mä huomaan itsekin, että mulla saattaa olla päässä vanhat ihanteet, jotka eivät sitten vastaakaan ollenkaan nykytyylejä.

Lainaus käyttäjältä: "Tiketti"
Dondin heitin esimerkkinä omasta ihanteestani, jotta saisitte käsityksen mistä puhun. Kysymys "ovatko Dondin jutut vanhentuneet" oli ihan rehellinen kysymys, josta olisin toivonut seuraavan keskustelua. Joku "uuden koulukunnan maalari" olisi voinut selittää miten itse suhtautuu Dondin juttuihin ja miten näkee omien maalaustensa suhtautuvan niihin. Jep, tiedän, kuulosta ihan joltain professorilta, mutta oon ihan vakavissani.

No maalarihan en ole, mutta asioita sivusta seuranneena en kuitenkaan ihan ymmärrä mistä saat tiettyä ristiriitaisuutta Dondin ja nykyisen karkeasti yleistetyn "Suomi-/Pääkaupunki-seutu tyylin" välille. Itse näen ilman suurempia ponnisteluja selvän yhteyden vaikkapa juuri Dondin ja nykyisten vallitsevien tyylien välillä. Toki kaikkeen sekoittuu ajan ilmiöitä ja kulttuurillista perintöä, mutta pohjimmiltaan uskon monen teidän mielestänne tylsän tyylin tekijän pitävän innoittajanaan juuri mm. Dondia.

Lainaus käyttäjältä: "Busy Bee"
Kun luin tiketin viestin tossa sketchi threadissa en voinut kuin olla samaa mieltä. Sä sanoit aika pitkälle sen minkä mäkin olisin voinut sanoa (adhd jne:). En arvosta ollenkaan piissejä jotka näyttää siltä että ne olisi tehty vasemmalla kädellä. Ja IMO mun mielestä monet piissit vaan näyttää siltä nykyään.

No offence mutta noi useat sun pitämäsi villimmät jotkut ihan ok:tkin sketsit eivät kuitenkaan ole useinkaan olleet yhtään sen tarkemmin toteutettuja kuin monet möykyt tai blokitkaan tuolla, itsehän tosin en oikein möykyistä perusta. Tähän mennessä pistetyistä hienoin on mielestäni ollu Ezf76(tai jotain sinnepäin) laittama Girl, IMO siinä yhdistyy omaperäinen tyyli, niistä myös näkyy, että perusasiat on hallussa ja toteutus on muuta kuin räkäinen.

Pasasen Hasse

« Vastaus #11 : 14.01.2005, 16:38 »
Tyyli ku tyyli, piissi ku piissi, kunhan se on skarpisti väsätty niin siitä on mielestä turha ruveta mitää nillittämään. Eri asia on sit nää jäbät mitä esim. writersbench on kovin taidokkaasti täällä edustanut, mutta niistä ei nyt kuitenkaan enempää.

edit: ja toi Hobun linkki on just sitä stailii, mitä meikä diggaan ihan helvetisti.

hiihtopipo

• Bassoradion DJ
« Vastaus #12 : 14.01.2005, 18:38 »
[quote:5f5ce05343="Tiketti"][quote:5f5ce05343="Rajaton"][quote:5f5ce05343="Tiketti"]Oon graffitia seurannut n. 90-luvun alusta, jolloin tuli hankittua mm. pakollinen Subway Art.[/quote:5f5ce05343]
Onko tämä nyt olevinaan peruste sille, että sun sanallesi pitäisi pistää poikkeuksellisen paljon arvoa?[/quote:5f5ce05343]
Ei, vaan se oli olevinaan antamassa perspektiiviä näkemyksilleni. Niin sanotusti "where I'm coming from". Sanoillani olisi mielestäni ollut ihan eri pohja, jos olisin viime vuonna löytänyt graffitin. Ja huomaa, en vieläkään väitä, että sanani olisi jotenkin painavampi kuin jonkun toisen, vaan se kertoo näkökulmastani.[/quote:5f5ce05343]

Toisaalta... mielipiteitä on niin monia, et pitäskö sit Rajaton sunkaan sanoille kaikkien pistää arvoa. ei silti et mä en pistäis, mut kummiskin jengi kattelee asioita niin eri kantilta, et on kenenkään paha sanoo millasta esim just graffitin pitää olla, tai et kukaan pystyis sanoon et onks joku tietty tyyli hienoo vai ei. toiset tykkää isästä, toiset tyttärestä.

vaikka ite lämpeen enemmän vanhoille jutuille ja vihaan yli kaiken saksatyyliä, monikin muu voi olla eri mieltä.

ps. jos oon seurannu graffiteja sivusta jo 86-87 tienoilta, ni kiinnostaako silti ketään mun mielipide? mitä välii.
sen kumminkin tiiän et nuoremmasta iästään huolimatta Rajaton on huomattavasti kurttuisempi kuin minä...  :wink:

vann

« Vastaus #13 : 16.01.2005, 14:29 »
mun mielestä joku cp crewikin tekee tosi makeita juttuja, mut sit kun suomalaiset yrittää samaa niin se menettää vähän makuaan. kun 2000 -luvun alkupuolella maes, nuek, bill ym alkoi vääntään lapsenomaisia piissejä, niin kahden vuoden viiveellä suomalaiset alkanut apinoimaan samoja tyylejä (varsinkin vaasassa ja helsingissä). vähän myös vituttaa toi ainainen ruotsityylejen baittaaminen. wufc on hyvä esimerkki - jengi on alkanut pari vuotta myöhässä vääntää samoja tyylejä täällä suomessa. nykyään jengejen nimetkin on muuttunut 4 kirjaimisiksi.

itselle kyllä uppoo kaikenlaiset tyylit, jos on vaan osattu duunata oikein ja asenteella. nyci tyylit vieläkin iskee eniten. suomessa mer, pyro ja midas on mun mielestä ollut aina oikeilla jäljillä tyylillisesti: juuria unohtamatta, mutta silti aina vähän omaakin mukana.

DannyJ

« Vastaus #14 : 16.01.2005, 15:24 »
mofo,hej,for,aids,oak,vitc(rike erityisesti) ...siinä krevit joille nostan peukkua tällä hetkellä..

Oy Basso Media ltd

Basso on kotimainen mediatalo vuodesta 2006. Se on radio, aikakauslehti, televisio ja nämä yhdistävä verkkosivusto ja -yhteisö. Bassoa käyttävät 18-34 -vuotiaat kaupunkilaiset.

Basso syntyi vuonna 2006, jolloin aikakauslehti Posse, internetissä toiminut Bassoradio ja verkkosivusto suomihiphop.com yhdistyivät saman nimen Basso alle.

yhteystiedot

Käyntiosoite:
Oy Basso Media Ltd.
Kauppakeskus Kluuvi 3.krs
Aleksanterinkatu 9
00100 Helsinki

Laskutusosoite:
Oy Basso Media Ltd.
Ostolaskut 6260K
PL 72
00521 Helsinki

Mainosta!

Mediakortti

Riikka Reunanen
Kaupallinen johtaja
+358 50 587 8775
riikka(ät)basso.fi

Tommi Partanen
Asiakkuuspäällikkö
+358 44 583 1415
tommi(ät)basso.fi

Heikki Pennanen
Asiakkuuspäällikkö
+358 400 399 458
heikki(ät)basso.fi

Anniina Baumann
Asiakkuuspäällikkö
+358 50 369 1652
anniina(ät)basso.fi

Niko Nakari
Asiakkuuspäällikkö
+358 50 344 2925
niko(ät)basso.fi

Jarkko Strömberg
Asiakkuuspäällikkö
+358 50 304 2585
jarkko(ät)basso.fi

Promootio

Otamme vastaan promot, demot, tiedotteet ja näytekappaleet postitse osoitteeseen:

Oy Basso Media Ltd.
Promootio
Kauppakeskus Kluuvi
Aleksanterinkatu 9
00100 Helsinki

Tai sähköisesti seuraaviin osoitteisiin radio[at]basso.fi, toimitus[at]basso.fi tai info[at]basso.fi.

Copyright 2013 Basso Media Ltd. All rights reserved.