VR:n monopoli asema?!?

Viestiketju osiossa 'Ajankohtaista' , käynnistäjänä villek, 27.03.2002.

1. Anonymous

Anonymous Rekisteröitymätön

Tosiasiahan on, että kyllähän noissa korvauksissa jo ylimääräsiä nollia vilisee tälläkin hetkellä ihan tarpeeks. Mutta voisivat vaikka vähentää niitä vitun vartiointisopimuksiian ja kohtuutonta buffausta noiden juniensa kanssa, niin kylläpä taas säästyis rahaa ja helvetisti. EI voi käsittää miten voi yks helvetin junanrunko olla noin arvokas niille separeille, että niitä pitää kissojen ja koirien kanssa vahdata.

Ei yhden paikkarin buffaus nyt tosiaankaan maksa mitään kymmeniätuhansia markkoja. Muutama äijä niitä siellä VR:llä jynssää perse hiessä. Mua ei sinänsä vittuakaan vois kiinnostaa jotkut VR:n lippujen nousu- uudistukset. Jos se jotain hämää, niin menkää ihmeessä ja maalatkaa niihin juniin vitunmoinen liuta paneleita, niin rupeaa VR:ääkin vituttamaan yhtälailla...pääasia on että ne äpärät vetää siellä herneitä neniin...

2. Anonymous

No ei mua ainakaa kauheena haittaa lippujen hinna nousu, ku hyvä jos viis kertaa vuodes junaa käytän. Enemmä harmittaa se et mun tililt oli kadonnu 100 euroo, enkä muista nostaneeni...

3. Guest

Guest Rekisteröitymätön

Siis ei vittu mitä separeita tähänkin threadiin on vastaillut, kirjoituksissa ei ole päätä eikä häntää ja asiavirheitä suorastaan vilisee. Voi jumalauta. No, tässä korjaus (ulkomuistista, joten tossakin saattaa sitten olla pieniä asiavirheitä) nyt ainakin muutamaan dorkailuun, mitä ensimmäiseksi tulee mieleen:

- VR eli Valtion Rautatiet ei nimestään huolimatta ole valtion omistuksessa, vaan ihan yksityisomistuksessa oleva yritys tätä nykyä. Valtion monopolista ei siis ole kyse, vaan monopolista muuten vaan. Penniäkään VR:n tuotosta ei mene mihinkään "yhteiseen hyvään" eikä yhtiö sillä hinnankorotuksia perustelekaan vaan muilla naurettavuuksilla. Helppohan sitä on hintoja nostaa koska monille junilla kulkeminen on ihan jokapäiväisesti täysin pakollista duuniin pääsemiseksi eivätkä nämä asiakkaat VR:ltä mihinkään karkaa kun vaihtoehtoa ei ole.

- Rataverkoston ylläpitämisestä huolehtii VR Rata, joka on ihan erillinen yrityksensä, eikä suinkaan VR:n omistuksessa, joten kyllä se VR:nkin maksaa sen rataverkoston käytöstä ihan samalla tavalla kuin mahdollinen uusi kilpailija tulisi maksamaan. Eli todellakaan mahdollinen uusi junaliikenneyhtiö ei ryhtyisi rakentamaan omille junilleen uutta rataverkostoa vaikka toiselle puolelle kaupunkia niinkuin joku vitun veropatti arveli.

- Buffaamisen kuluiksi ilmoitettiin viime vuodelta junien, asemien ja radanvarsien osalta n. 5mmk, joka on pysynyt samana jo muistaakseni muutaman vuoden. Kun otetaan huomioon että VR teki tästä ilmoittamastaan 5mmk summasta huolimatta (joka on VR:n puoleltakin aika hatusta vedetty, koska VR laskuttaa maalatusta holtsusta kiinnijääneeltä maalarilta n. 60kmk ja buffaajille he maksoivat sen puhdistamisesta ainakin vielä pari vuotta sitten vain 5kmk.) viime vuonnakin 39.000.000 euroa liikevoittoa, niin jokainen voi ihan itse päätellä kuinka paljon junien maalaaminen oikeasti vaikuttaa lippujen hintoihin vaikka VR siitä onkin aina niin hirveetä haloota pitämässä.

Lisää korjauksia ihmisten tyhmiin läppiin myöhemmin kunhan nyt vaan luen noi kirjoittamanne jutut uudestaan. Muakin saa toki korjata, koska olen varmasti osittain väärässä omissakin höpinöissäni joidenkin yksityiskohtien osalta, mutta ainakin ne ovat edes pääpiirteittäin oikein toisin kuin suurinpiirtein kaikkien muiden tähän threadiin vastanneiden asiantuntevat lausahdukset.

4. Asema

Asema 4. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    1
    Aktiivisuuspisteet:
    6,396
    Ei VR:n, tai minkään muunkaan valtionyhtiön yksityistämiselle!
    On se kyllä jo nähty mihin yksityistäminen johtaa. Esim. Englannissa junaonnettomuudet lisääntyivät kerta heitolla kun sikäläinen valtion junayhtiö yksityistettiin. Junien turvallisuudesta, henkilökunnan palkoista ja palveluiden tasosta ollaan valmiita tinkimään suuremman liikevoiton takia. En tiedä teistä, mutta ainakin meitsi matkustaa mielummin turvallisella ja kohtuullisen hyvää palvelua tajoavalla junalla ja maksan siitä ehkä vähän enemmän, kun taas yksityisellä junalla, jonka toiminnasta ei voi mennä takuuseen...

En mä mitenkään puolustele VR:n lippujen kallistumista, mutta sanon vaan, mieluummin kalliimmat liput kuin yksityiset rautatiet...

5. arc

arc 4. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    219
    Aktiivisuuspisteet:
    13,471
    mä lukisin mielelläni jotain faktaa siitä, että noilla on suora yhteys?

6. Guest

Guest Rekisteröitymätön

:rolleyes: ei mua haittaa jos hinnat nousee ku harvoin mä ostan lippua ku matkustelen junalla sen takia pitää olla varuillaan tarkastajien kohdalla....:)

7. Guest

Guest Rekisteröitymätön

Luitkos nyt yhtään mitä kirjoitin ja oletkos muutenkaan yhtään perillä asioista? VR ei ole valtion yhtiö, eikä ole ollut sitä enää vuosiin.

...ja kohtuullisen hyvää palvelua my ass. Perjantainakin myöhästyin ensin aamulla duunista junan ollessa myöhässä 15 min ilman mitään selityksiä ja illalla myöhästyin sitten tapaamisesta kun VR oli kaikessa asiakaspalvelualttiudessaan päättänyt ilmoittaa junan lähtöajan webbisivuillaan päin persettä. Mun mielestäni tärkeiden palvelun aspekti tolla alalla ois se että junat tulisivat niinkuin ilmoitetaan ja vastaavasti lähtöajat täsmäisivät myös aikatauluissa.

8. Asema

Asema 4. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    1
    Aktiivisuuspisteet:
    6,396
    Kyllä, luin sun kirjotuksen. Haluaisinkin tietää mistä oot tällästä tietoa saanu? Ehkä jotain linkkiä, jossa asiaa selvennettäisiin. Koska kyllä ainakin mun mielestä VR:n osakepääoman omistaa valtio... VR:hän muutettiin osakeyhtiöksi muutama vuosi sitten, mutta silti sitä voidaan pitää valtionyhtiönä, koska valtio siitä suurimman osan omistaa...

9. Viiksivaha

Viiksivaha 1. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    0
    Aktiivisuuspisteet:
    911
    http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa....tkaisu-myohastymisiin-vahennetaan-junavuoroja

Just joo... :thumbdown: Koko VR:n vois työntää vessasta alas.

10. Anonymous

Voisko vaikka kaikki kaukomatkojen junat lähtee suoraan Pasilasta?
    Saksassa on ollu vähän eri meininki, kun junat on myöhästelly, ihmisille on annettu parikin kuukautta ilmaista matkustusaikaa hyvityksenä.

Mun mielestä on jotenki kummallista maksaa palvelusta, jota ei saa. Oli sit kyseessä VR tai HSL. Entä jos ravintolat toimis samalla tavalla, maksaisit ruuasta, jota et välttämättä edes saisi. Tai kasvohoidosta kylpylässä, mut sit työntekijät vaan nostais kädet pystyyn, et ei voi, ku on niin paljon ruuhkaa.

VR junien lähdöt viivästyy, niin varmaan munki matkakorttien lataukset saattaa viivästyä..
    Halutaan, et ihmiset käyttäis julkisia, mut hoidetaan hommat niin päin persettä, ettei se vaan oo mahollista.

Voisko valtio vaikka kilpailuttaa tän palvelun?

11. villek

villek 4. leveliläinen Staff Member Moderaattori Admin

Saadut kiitokset:
    57
    Aktiivisuuspisteet:
    61,450
    Mitäköhän vittua. Asiakeskustelua 9 vuoden takaa. Ympyrä on sulkeutunut, jätän foorumin :thumbup:

HOMO HOMO VEEÄR?!

12. superapina

superapina 3. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    0
    Aktiivisuuspisteet:
    2,736
    VR:llä on kyllä pirun kiinnostava tapa lähteä ratkomaan ongelmiaan. Viime viikkona on duunimatkojen kestoihin tullu keskimäärin sen 15 minuuttia lisää kun kaikennäköiset sähköongelmat ja ties mitkä rataverkon probleemat on jumittanut liikennettä. Nyt silmiini osui seuraavanlainen tiedotus.

http://www.vrgroup.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_20110819121156.html

Jotenkin tulee tästä VR:n toiminnasta kyllä tosi paska maku suuhun. Palveluiden taso laskee yhtä huimaa vauhtia kun lippujen hinnat nousee. Henkilökunnan työmotivaatiokin on selkeästi kohdallaan kun kerrankin Suomen kesä nostaa elohopeat sinne 25 celsius asteen nurkille niin junavuoroja joudutaan perumaan, koska kaikki konnarit sattuu saaman sen lenssun samaan aikaan. Paskin firma ikinä, vituttaa olla niin PA ettei ole varaa kiesiin ja joutuu olla riippuvainen kyseisestä osakeyhtiöstä. No onneks en sentään oo Timo T.A.

Ps. Tällänen seuraavaksi hankintalistalle.

13. soul03

soul03 4. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    102
    Aktiivisuuspisteet:
    7,996
    Serkku kerto just äsken miten oli matkannu Helsingistä Turkuun, ja oli roudannu 30 kilon matkalaukkua. Konnareita ei missään, kävi häiritsemässä niitä sit niiden taukovaunussa:
    -"Mites toi kun mulla on tollanen iso matkalaukku, mihinköhän mä saisin sen jemmaan?"
    -"Ei kuulu meidän työnkuvaan nostella tollasia matkalaukkuja, oliskohan kannattanu ottaa kevyempi messiin."

palvelualttius ja kohteliaisuus mut ennen kaikkea kuullun tajuaminen (eihän kukaan pyytäny niitä nostamaan mitään, kunhan vaan kysy mihin se matkalaukun saa) ns. kohdallaan :thumbup:

ja kenen työnkuvaan tollasissa asioissa jeesaaminen kuuluu ellei konnarien? taitaa VRllä olla matkalaukun sijoittelun avustajien vakanssit olla aika vähissä.

Kuka pakottaa? maailmassa pääsee eteenpäin myös bussilla.

14. Napalm

Napalm 0. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    0
    Aktiivisuuspisteet:
    0
    Mulla on pääasiassa vaan hyviä kokemuksia VR:n konnareista, tosin oonkin "helppo" asiakas kun harvemmin joudun niitä vaivaamaan muuten kun lippujen tarkastuksen yhteydessä. On siellä toki kyrpiäkin joukossa, ja kyllähän jokaisella meistä joskus on huono päivä, töissäkin.

15. Kunstaapeli

Kunstaapeli 0. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    3
    Aktiivisuuspisteet:
    71
    Ihan hyvin tuntuu pelaavan. Hinnatkin tulleet jonkinverran alaspäin viimeaikoina. Vaikken sitä pakkomiellettä ennakkolippujen tilaamisen ohjaamiseen täysin ymmärräkkään.

Ja mitä tulee hintoihin noin muuten: eipä yksityistäminen (kilpailu) raideliikenteessä juuri missään ole hintoja ainakaan laskenut. Länsieurooppa täynnä esimerkkejä siitä. Päsääntöisesti jäätävän kallista.

16. Bennythebunny

Bennythebunny 4. leveliläinen Vuoden bassolainen 2018

Saadut kiitokset:
    423
    Aktiivisuuspisteet:
    10,596
    Itse ajelen autolla.

17. Kunstaapeli

Kunstaapeli 0. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    3
    Aktiivisuuspisteet:
    71
    Pitkän matkan autoilijoille VR:llä on tarjota miellyttävää mahdollisuutta kulkea osa matkasta vähän mukavemmin. Henkilöliikenteessä käsittääkseni myös suhteellisen harvinaisia tuollaiset autovaunut? Siis kansainvälisestikkin vertaillen.