Mitä sinusta olisi pitänyt tulla?

Viestiketju osiossa 'Ajankohtaista' , käynnistäjänä saelli, 04.01.2012.

1. Pocotonta

Pocotonta 1. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    0
    Aktiivisuuspisteet:
    161
    Pienenä musta piti tulla prinsessa. Mulla oli vahvat harhat viisvuotiaaks asti siitä, että mut oli kaapattu ja olin oikeesti kuninkaallinen. En oikeen tykännyt, kun äitini palautteli mut maan pinnalle. :lol:

Sitten vähän vanhempana halusin olla Kate Winslet Dicaprion käsivarsilla, ballerina tai ratsastuksenopettaja. Katee musta ei tullut ja ballerinaks oon liian kankee, mutta ridamaikkaa oon saanut kiitettävästi leikkii kesäisin. Laadukasta opetusta since 2007. Oon ehkä pellein ihminen tohon hommaan, jonka tiedän. :

Lukiossa halusin olla psykologi. Keittiöpsykologiaa onkin tullut harrastettua sen jälkeen, mutta yliopistoon en ees hakenut. Mama halus musta pappia tai ees kunnon ihmistä, mutta kumpaakan musta ei kait tuu. Hetken kuvittelin haluavani olla liiketalouden kanssa jossain tekemisissä ja opiskelinkin tradenomiks, mutta koin sen liian ahdistavaks, joten jätin sen leikin kesken. Tän jälkeen halusin opettajaks, hainkin OKL:ään, kävin haastatteluis asti, mut taisin möläyttää jotain väärää, enkä päässyt. Mikä ihan hyvä, sillä mun hellässä huomassa olis saattanut kasvaa hmmm melko mielenkiintoinen sukupolvi.

Noiden inan realisistisempien haaveiden takana on aina roikkuneet haaveet olla rock-tähti, lentäjä, merikapteeni, kirjailija tai ihan vaan boheemi.

Nyt musta pitäis tulla sosionomi AMK, mut kattellaan. Vuosi jäljellä opintoja. Että joulukuussa sitten voidaan lisätä tuo ammatti listalle mikä musta piti tulla.. :twisted:

2. pinkponyluv

pinkponyluv 0. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    1
    Aktiivisuuspisteet:
    0
    En muista, et mulla ois ollu lukion jälkeen kutsumusammattia. Ehkä jotain naiiveja haaveita asioista, mitä vielä lapsena piti saavutettavina unelmina. Oon sattumien kautta ajautunu tekemään asioita, jotka multa tuntuu luonnistuvan. Sen myötä on tullu myös draivi/palo niiden tekemiseen ja hiomiseen. Vaikee kuvitella, et mulla ois elämän käsikirjotuksessa matskut valmiina hamaan loppuun asti.

Enemmän kai läheiset ihmiset on toivonu musta jotain. Mun vanhempien naapurissa (asuu edelleen) on yks vanhempi täti - nykyään jotain yli 80v. Se oli sanonu porukoille, et älkää heittäkö pinnasänkyä veke; te tarviitte sitä vielä. Tädänttää, vähän myöhemmin synnyin mä. Se kerto mutsille (joista mutsi kerto mulle joskus lapsena) nähneensä kaikenlaisii enneunii miten musta tulee vielä jotain. Pelkään vaan pahoin, että tuun oleen pettymys enkä tulevaisuuden John Connor. >:\

Muovailuvaha on kivaa. Ja legot. Niistä mä tykkään edelleen.

3. soul03

soul03 4. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    102
    Aktiivisuuspisteet:
    7,996
    Nimenomaan - taiteilijuudessa intohimo näyttelee isoa osaa. Ei sellane oo järkevän, harkitsevan ja rationaalisen ihmisen valinta, se kuuluu niille impulsiiviisille sekopäille :) (ja monastihan ne on ihan oikeita sekopäitä, kuinka moni taiteilija (miltä alalta vaan) on kuollut rauhassa vanhuuteen eikä huumeisiin, viinaan tai molempiin kaksseiskana :) )

Ei siis niin että se olis automaattisesti mikään parempi valinta, ihmiset vaan hahmottaa maailmaa eri lailla ja päätyy sen takia tekemään eri juttuja. Ei musta mikskään insinööriks olis koskaan ollu.

4. penny2

penny2 3. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    1
    Aktiivisuuspisteet:
    2,746
    Pienenä halusin kyläkauppiaaksi, koska perhetutuilla moinen oli. Siellä paloiteltiin itse lihat tiskiin ( :D) lähes joka päivä, ja jos jotain puuttui niin sitä tilattiin. Tilille ostot kirjattiin myös paksuun kansioon ja jos erehtyi ostamaan äidin piikkiin karkkia tuli kansioon merkintä "Penni, 1 rasia röllikaramelleja".

Lukioaikana fiksauduin ihmisbiologiaan/luonnontieteisiin ja halusin apteekkariksi (farmaseutin ja proviisorin tutkintojen kautta) tai lääkäriksi. Edelleen kiehtovat molemmat kovasti, mutta olen jo ehtinyt liata käteni koneöljyihin ja kahlita itseni puihin.

Kaksi ammattinimikettä ovat olleet EI IKINÄ -listalla niin kauan kuin muistan: tutkija, opettaja. Ensi kuun alusta alkaen toinenkin noista haltuun. :(

5. vilkkis

vilkkis Vanha kääpä Staff Member Moderaattori

Saadut kiitokset:
    51
    Aktiivisuuspisteet:
    6,996
    Meikä päätti joskus ala-asteella, että miusta tulee se jannu joka päivittää Ylen teksti-tv:hen kaikki urheilu-uutiset.

Tämä tietenkin juonsi siitä, kun pidin kirjaa kiekkokierroksen tilastoista Radio Suomen kautta ja sitten samalla päivittelin sujuvasti 221, jos olisi tullut vaikka uusia tuloksia. Tai jos olin missannut jonkun maalintekijän radioselostuksesta.

6. EquaLi

EquaLi 0. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    0
    Aktiivisuuspisteet:
    0
    Tämä. Kaverini pääs kyseiseen duuniin, on kuulema JUMALOLO kun saa päivitellä The Teksti-TV:tä. Ite voisin osaltani päivitellä niitä deitti-ilmotuksia siellä.

7. realii

realii 4. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    336
    Aktiivisuuspisteet:
    6,846
    Sieltä löyty kohtalotoveri. :thumbup:

8. frank

frank 0. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    0
    Aktiivisuuspisteet:
    0
    Musta ois pitän tulla rikollinen, nisti tai vähintään alkoholisti mutta toistaseks oon onnistun välttämään kohtaloani. Elä kangistu olettamuuksiin. :thumbup:

9. teuvo2000

teuvo2000 Rekisteröitymätön

silläkin uhalla että tää menee jankkaamiseksi, jatkan. tuntemani kaikkein menestyneimmät taiteilijat - ne jotka on saavuttanut suomen mittakaavassa suurinta mainetta ja kunniaa sekä tienanneet enemmän massia kuin moni ns. perinteisessä uraputkessa puuskuttaneet - ovat hyvinkin järkeviä, harkitsevia ja rationaalisia. sen sijaan tuntemistani taiteilijoista tai "taiteilijoista" ne impulsiivisimmat "sekopäät" eivät taas ole pärjänneet juurikaan alalla, sosiaalihuollolta massia toki tippuu suht iisisti. suurin osa näistä mainitsemistani menestyneimmistä taiteilijoista ei myöskään läträä viinalla, ja suhtautuminen huumeisiinkin on joillain näistä mallia päivi räsänen. toki tähänkin sääntöön niin kuin muihinkin sääntöihin on poikkeuksia.

mä en myöskään ihan ymmärrä, että miten intohimo tehdä taidetta poikkeaa intohimosta lukea lakia tai intohimosta hitsata ihan vitun hyviä saumoja. okei, taiteesta ei saa massia yhtä helposti kuin vaikka noista mainitsemistani ammateista, mutta ei se intohimo tehdä taidetta muuten poikkea, intohimona, intohimosta tehdä mitään muutakaan, esim. vaikka rakentaa hyvoä taloja, myydä jotain tavaraa, pelata lätkää tai ajaa autoa ammatikseen.

se miksi mä tästä asiasta jaksan vänistä ja valittaa, johtuu siitä, että monia taiteilijoita vituttaa se outo taiteilijamyytti, että taiteilijat on jotain impulsiivisia sekopäitä. "jotkut" kokee tämän myytin ja stereotypian takia fiksummaksi vaihtoehdoksi olla kertomatta todellista ammattiaan, koska eivät todellakaan halua tätä myös omasta mielestäni pääasiassa valheellista leimaa otsaansa. vaikka taiteen tekemiseen tarvitaankin intohimoa, niin voitaisiinko silti lopettaa stereotypioiden impulsiivisista sekopäistä viljely, ei palvele ketään. oon nähnyt myös läheltä, kuinka tuollaiset myytit ja stereotypiat pilaa ihmisten elämiä, kun niiden päähän on iskostunut että a) niillä ei oo muuta vaihtoehtoa kuin tehdä taidetta ammatikseen (bullshit, kaikilla on vaihtoehtoja) ja b) taiteilijana oleminen tarkoittaa impulsiivisena sekopäänä olemista (bullshit, ei oo pakko eikä kannata, koska ihan yhtä lailla taiteilija joutuu olemaan muiden ihmisten kanssa tekemisissä, myös edistääkseen uraansa ja pärjätäkseen ammatissa, eikä kukaan mielellään tee duunia impulsiivisten sekopäiden kanssa). ei tuu automaattisesti mainetta ja mammonaa, sen sijaan tulee helposti katkeroitunutta paskaa, kun kaikki ei mennytkään niin kuin piti. plus musta on loukkaavaa ylipäätään olettaa että jonkun ammatin harjoittajat on jotain. esim. siivoojat on tyhmiä kun eivät muuta duunia saa, ja rekkakuskit persuja, kauppatieteen maisterit illuminati, stevarit natseja.

ne on ammatteja. ammatti ei kerro harjoittajansa ominaisuuksista muuta kuin ehkä tsägällä kiinnostuksen kohteista.

10. luukkumaakari

luukkumaakari Rekisteröitymätön

Itseni pitäisi olla jo menestyvän independent-levy-yhtiön CEO+maailman kovin rokkitähti. No, tälleen työttömänä, mielenkiinnon lähes kaikkeen hyödylliseen tekemiseen menettäneenä slackerinä siitä ollaan vielä aika kaukana. Ehkä vielä joku päivä saan otettua itteeni niskasta kiinni. Toisaalta olihan työtön pienenä yksi haaveammateistani että sikäli ihan unelmien urapolkua tallaan :lol:

11. ambulate

ambulate 3. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    21
    Aktiivisuuspisteet:
    2,846
    Monta vuotta halusin olla toimittaja, kunnes käytännön köykäinen kokemus paljasti, ettei mulla ole rahkeita eikä edes innostusta siihen. Nuorempana näin Kroatiassa moottoripyöräpoliisin ja halusin olla sellainen, kunnes tajusin, että siinä kiehtoi enemmän motskarilla huristeleminen lämpimässä ilmastossa kuin itse poliisin tehtävät.

Viime vuosina oon harkinnut opettajan ja kustantajan ammatteja, mut kumpikaan ei kiehdo niin täysillä kuin ehkä pitäisi, elleivät mun käsitykset itsensä elättämisestä jollakin suurta intohimoa aiheuttavalla ammatilla ole edelleen täysin epärealistisen pilviä hipovat. Onneks on vielä ainakin puolitoista vuotta aikaa miettiä, mut kovastikaan ei lohduta se, että opiskelun alussa varmana pitämäni uravalinnat ovat kaikki heikentyneet ja menettäneet tasaisesti mielenkiintoaan.

12. vilkkis

vilkkis Vanha kääpä Staff Member Moderaattori

Saadut kiitokset:
    51
    Aktiivisuuspisteet:
    6,996
    No huh, joutuu myöntää että kateeksi käy. Epäilemättä next to god -olot :thumbup:

13. soul03

soul03 4. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    102
    Aktiivisuuspisteet:
    7,996
    Joo, en mä mitään taiteilijamyyttiä tolla halua rakentaa että ainoastaan ne taiteilijan olis jotain jumalaisia neroja joilla olis jotain superluonnollisia kykyjä. Lähinnä sitä että taiteilijan hommat ammattina ei oo ihan niille kaikkein konservatiivisimmille ja turvallisuushakuisimmille ihmisille: se että se kykenet olemaan ammattitaiteilija vaatii helvetisti säätöä ja hommaa, ja monelle on huomattavasti oikeampi ratkasu tehdä perinteistä palkkaduunia.

14. batman

batman 0. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    0
    Aktiivisuuspisteet:
    0
    pienenä mä halusin kovasti olla pappi, mutta jumalan kanssa en oo ikinä ollut kovin läheinen. sitte kiinnosti myös formulakuskin ura,mutta enhän mä edes omista ajokorttia. maitomiehenä olis kyl kans kivaa olla, ehkä vähän kuollut ammatti tosin. nyt ehkä lähinnä haaveena olisi olla jossain tehtaassa töissä :D

15. KesoilinKunkku

KesoilinKunkku 3. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    3
    Aktiivisuuspisteet:
    2,746
    Musta pitää tulla

1. Teksti-tv:n päivittäjä
    2. Bensantankkaaja

16. colmans

colmans 0. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    0
    Aktiivisuuspisteet:
    0
    Mulla on aina ollu joku ihme haave olla PATOLOGI. Mieluiten sellanen Dr. Quincy-tyyppinen joka samalla selvittelee rikokset muutenkin. Menin sit kuitenki sähköamikseen. :gna: Ku mietin sit myöhemmin vakavissani et pitäskö oikeesti alkaa patologiks, ni mä jostain luin, et Suomessa se on tosi masentavaa hommaa ja "kaikki" oikeuslääkärit on joko alkkiksia tai itsemurhakandidaatteja. Kyl mä viel luen kaikkia alan kirjoja mielenkiinnolla. Mä aloin sit lopulta opiskelemaan astronomiaa ja molekyyligenetiikkaa.

17. Watson

Watson 0. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    0
    Aktiivisuuspisteet:
    0
    Mulla oli joskus pienenä suurin haave olla lakimies; joka päivä puku päällä, ja ihan hyvin rahnaa. 12v paikkeil kuitenkin selvis miten paljon duunin määrä vaihtelee+miten paljon lukuhommii edes, ni homma kaatus siihe ihan kokonaan.

Nyt toista vuotta opiskelee kirjanpitäjäks/tilitarkastajaksi, eikä kyllä tääkään enää inspaa. Porukoilt, isovanhemmilt ja kummeiltakin tulee astetta kovempaa palautetta kun ei oo mitään vielä saanu aikaiseksi, eikä tulevasta ammatistakaan mitään hajua.

18. saelli

saelli 4. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    288
    Aktiivisuuspisteet:
    6,846
    Oho, täällähän on keskusteltu asiallisesti? Taso nousussa 2012? Teuvo2000:thumbup:

Laitetaans nyt vielä omia kokemuksia "totisesti". Itselleni jostain 13-vuotiaasta unelma-ammatti on ollut arkkitehti. Aina kun tapaan henkilön, joka kertoo olevansa arkkitehti tai arkkitehtiopiskelija, niin tekisi mieli halata ja sanoa, että oot maailman paras ihminen. Jotenkin mun arvostus siihen on rajaton. Lukion aikana ja jälkeen olen lukenut ennakkotehtävät läpi varmaan neljänä viitenä vuotena ja yhtenä vuotena ne jopa tehnytkin. En kuitenkaan lähettänyt niitä. Kai se on mulle niin iso unelma, että ei halua tulla hylätyksi ja voi jatkaa jossittelua. Harmittaa kyllä.

Mut kai mä oon vaan aika syntynyt myymään ihmisille paskaa ja pysyn siinä":thumbup:"

19. colmans

colmans 0. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    0
    Aktiivisuuspisteet:
    0
    Siis tähän pitää sanoa, et itehän oon menny yliopistolle käymättä lukiota ja ekoihin pääsykokeisiin en menny "koska emmä siellä pärjää". Toisissa mä painoin vikalle minuutille saakka ja pääsin kuin pääsinki sisään! Ja muutenki mulla oli kaikkia fobioita ku olin muita paljon vanhempi (30 v fuksi!) mut oikeasti ainoo haitta mitä mä oon huomannu oli ekana syksynä ku piti kertailla jotain fysiikan juttuja ku mulle ne oli uusia ja sit jotain integraalisääntöjä piti opetella. Mut sit ku mennään johonki residyfourierkvanttijne hirvityksiin ni kaikki oli yhtä haavi auki onneks.

Eli oikeesti jos arkkitehtihomma kiinnostaa viel ni napa rotkoon päin ja pääsykokeisiin. :thumbup: Urahan loppuu sit ku kuolee, eks vanhimmat suunnittelijat oo ollu töissä viel yheksänkymppisinä?

20. Jaska

Jaska 0. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    0
    Aktiivisuuspisteet:
    0
    Pienenä halusin ensisijaisesti olla opettaja ja kirjailija. Sittemmin niin haaveet kuin todellisuuskin ovat mutkitelleet kiertoteitä, mutta nyt olen puolivahingossa palaamassa taas juurilleni. Varsinaisesti opettajaksi musta ei ole, mutta aihepiiri kiinnostaa vähän laajemmasta vinkkelistä.

Tähän liittyy ehkä tietynlainen henkinen kehitys, joka on pakottanut purkamaan kaikenlaisia defenssejä, mutta toisaalta paljastanut edes pienen osan oman olemisen ytimestä.