Kahvin ylistystopic

Viestiketju osiossa 'Hiekkalaatikko' , käynnistäjänä Guest, 16.09.2005.

1. saelli

saelli 4. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    288
    Aktiivisuuspisteet:
    6,846
    Vs: Kahvin ylistystopic

Uhhh... Noh... Pavut itse paahtamalla saat aina fressii, paahdetut pavut kun ovat parhaimmillaan vain muutaman päivän. Kyllähän sä edelleen tuet niitä pieniä mestoja, kun ostat pavut niiltä ja laitteet.

Se että miksi viedä hommat tieteisiin, niin siihenhän nyt on miljoona syytä, mutta näin superbowldarra-aivoilla nyt ainakin seuraavat tärkeimpinä tulee mieleen:
    A) kahvikupillisen valmistukseen nyt liittyy jokunen kemiallinen prosessi, eli kun vie hommat aseisiin, niin pääsee sit twiikkaa niitä omia preferenssejä ja pääsee nauttimaan "tasalaatuisempaa" lopputuotetta
    B) koska voi. Jos on suht helpot mahdollisuudet saada itselleen maistuvampaa kahvia plus mukavaa ajan ja rahan kulua, niin miksi ihmeessä ei? Miks sä maksat siitä Starbucksin lattesta femman, kun voit väsää perus suodatinkahvin parilla sentillä himassa?

Edit. Niin ja siis itse paahtamiseen nyt voi kai periaatteessa käyttää about mitätahansa, joka tuottaa lämpöä. Mutta, yllätysyllätys, tähänkin on olemassa varsin huokeita kaupallisia ratkaisuita, joiden avulla pystyy paahtamaan omat pavut helposti ja edullisesti

2. ToTheMoonlight

ToTheMoonlight 4. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    254
    Aktiivisuuspisteet:
    10,496

Mä luulen olevani suht pro noiden kahvien suhteen, mutta en ole siltikään jaksanut hankkia vielä kahvijauhatinta. Kahvi on ehkä parempaa vastajauhettuna, mutta mä en silti maista makueroa onko se tänään vai viikko sitten jauhettu.

pistäpä kuvaa mallista jos löydät huokeasta kahvipaahdinmasiinasta kotikäyttöön? ois jännä nähdä

Plus siinäkin mielessä  ymmärrän kahvin paahtamisen itse, tekeväthän ihmiset itse müslinsa ja paahtavat uunissa. Siihen on oivat reseptitkin olemassa. Itse en ole vielä tuota koittanut, olen tehnyt vaan helpon miehen/naisen versiota tuosta: kootaan useita eri müslejä/muroja sekaisin, kuivattuja hedelmiä (kookosta, papaijaa mitä nyt haluaa), sitten luonnon omaa superfoodia mustikkaa nams

3. saelli

saelli 4. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    288
    Aktiivisuuspisteet:
    6,846

Noh... niin... "suht pro" varmaan aika liukuva käsite. Mutta siis kuten sanottua; jokainen tyylillään. Mun mielestä, jos on kaikki muut puitteet (eg. veden lämpö, veden laatu, laadukkaat pavut, määrät, valmistusmenetelmä) kohdillaan, niin typerää oikoa kulmia jauhamisen kohdalla.

[img width=500 height=333]http://www.sweetmarias.com/sweetmarias/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/e/behmor_1600_3_1.jpg[/img]
    CoffeeGeekissä kehuvat tuota Behmoria erittäin hyväksi kotipaahtimeksi halpaan hintaan. Toki jossain kerrostaloasunnossa voi olla hankalahkoa löytää tilat tuon savuttamisen takia. :boss:

4. betonipossu

betonipossu 3. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    166
    Aktiivisuuspisteet:
    4,346

Kieltämättä vaikuttava vempele ja oikein käytettynä saa parasta kahvia uutettua. Kuitenkin ehkä (mun mielestä ainakin) turhan hifistelyä kotikäyttöön, koska ne erot siphonin ja vaikka chemexin/v60 välillä on aika pienet. Mun käsittääkseni vaan tietyt pavut pääsee oikeuksiinsa siphonissa, eli en kaikkea lähtis tolla uuttamaan. Pitää myös nähdä enemmän vaivaa suhteessa muihin uuttotapoihin, ei mikään helpoin käyttää. Tässä jos jossain lämmöt, millilitrat ja grammat on tärkeetä olla oikein.

All in all: jos tulee tilaisuus, kannattaa maistaa :thumbup:

5. soul03

soul03 4. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    102
    Aktiivisuuspisteet:
    7,996

Tämä ei oo ihan nii iisii ku luulis: paahtamattomia papuja ei oikein löydä mistään (toki vois sumplia noista paikallisista pikkupaahtimoista jonku diilin että hyö möisiä niitä papujaan ennen ku paahtavat mutta mutta). Lisäks oon seurannu tollasta kotipaahdinta vierestä, ja jumalauta poravasara kerrostalossa sunnuntaina kuudelta aamulla maailmanlopun krapulan vallitessa on siedettävämpää kunneltavaa kuin se helvetinkoneen ulina (kyseessä oli siis joku lämpöpuhaltimeen perustuva vempele, en muista merkkiä mut eiks noi kaikki oo vähän sellasia?). Vaikka muutin omakotitaloon nii tulis varmasti naapureilta valitusta.

Vanha hellanlevyllä toimiva prännäri ku löytyis jostain nii sit puhuttais jo eri meiningeistä. Tosin, vituiks menis seki,  oon nähny vaan valurautasia sellasia ja induktioliesi ja valurauta ei jostain syystä toimi ollenkaa yhdessä.

Papujahan muuten ei pidä juoda heti: ne on optimaalisessa kunnossa suunnilleen tollasen viikon lepuuttamisen jälkeen, ja säilyy hyvinä tollasen kuukauden, max 2.

Väitän et mun ranneliikerutiinilla, myllyllä yms. on jo saatu hiottua nämäkin aika kohdilleen ilman mitään vaaoilla ja mitoilla runkkailua. Pavut voi mitata iisisti Pavonin kahvalla (määrät ei heittele varmaa puolta grammaa enempää), ja myllykin on säädetty nii et vähän pavusta riippuen kierrän myllyn kahvaa aika tarkkaan 64-66 kertaa yhden satsin aikaansaamiseks. Sitäpaitsi a) vaa'at ja mitat on nisteille, diilereille  ja insinööreille, ite en oo mitäään niist ja b) puoliso on sitä mieltä et nykyäänki yhden kahvikupin aikaansaaminen kestää niin saakelin kauan ettei ees viitti miettiä mitä sanomista tulis jos rupeais pelleilemään joittenki millilitrojen kanssa  :-*

Mut ylistänpä tässä nyt näin Tampereen Paahtimoa. Jäbät/tytöt  hallitsee asiansa mainiosti, kaffet parasta aalaatua, oikein paahdettuja, löytyy luomua ja muuta hippiä yms, mut yks asia näillä jätkillä on ylitse muiden: nää on onnistunu painamaan hintansa erittäin kohtuulliseen 25 egeen kilolta (joojoo euroshopper maksaa femman mut elämä on ja sitäpaitsi esim. joissain heseläisissä paahtimoissa kaffe maksaa pahimmillaan jotain 40€/kg, on sillä hinnallaki joku helkkarin roti oltava). Kaikkihan niiden laadut on tullu juotua läpi, suosikkeina Cubano ja Sidamo ja sit ne pari väliamerikkalaista, se yks hondurasilainen ja se toinen meksikolainen, mut ykskään niistä ei varsinaisesti oo mitää paskaa tai sellasta etten ois digannu. Nyt menossa indonesialaista Java Blawania, ja sidamoakin on yks varttikilo tos noi. http://www.tampereenpaahtimo.fi/  :thumbup:

vale.edit: jaa toi Behmor on tollanen rumpumasiina eikä ilmapaahdin. No, vaatisin silti läpikotaista testausta ennenku sijottaisin sellaseen.

6. ToTheMoonlight

Saadut kiitokset:
    254
    Aktiivisuuspisteet:
    10,496

Pistää omat kahvinpavut kuule kasvattamoon. Muuttaa Afrikkaan/E-Afrikkaan, tekee diilin paikallisen kanssa. Lainaa plantaasin. Pavut maahan vuoristoon. Palkkaa paikalliset töihin. Maksaa kunnon palkan. Miehet töihin. Naiset kouluun. Raahaa pavut Suomeen ja muualle Eurooppaan. Paahtaa (tai oman yrityksen ihmiset)itse. Jauhaa itse. Keittää itse ja tarjoilee maidon ja muiden höysteiden kera. Ottaa normihinnan ja tekee kaiken rakkaudesta kahviin. (starbucksin irtokahvinkupposen kun ostaa sieltä niin nimelle hintaa tulee 90% eli ihan huuhaata koko yritys, eli niin paljon hinnoissa siis ilmaa). Ottaa vaa välillisen yrittäjäpalkan ettei joudu leipäjonoon.

Sitten on kuules oikein truekahvihifisti

7. saelli

saelli 4. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    288
    Aktiivisuuspisteet:
    6,846

[img width=375 height=197]http://gifrific.com/wp-content/uploads/2012/06/Boy-That-Escalated-Quickly-Anchorman.gif[/img]

Edit.
    Niin siis kun soulilla oli ihan suora kysymys "mihin jatkaa vuorenhuipulta?" Mutta sitten vastaukset ei kelpaa, koska vaimo suuttuu, ja lopulta näyttääkin, että ei olla edes lähellä huippua. Nyt muutetaan sitten Afrikkaan tai Etelä-Amerikkaan ja perustetaan firma.  :jepa:

Edit2.
    @soul: viititkö laittaa lähdettä tuolle "pavut parhaita viikon lepuuttamisen jälkeen"? Kuulostas vähän paahtamosi laiskan myyjän keinolta myydä vanhaa kamaa :boss: noin niinkuin oman ymmärryksen jälkeen 24h jälkeen öljyt rupee haihtumaan ja laatu lähtee laskuun

8. ToTheMoonlight

Saadut kiitokset:
    254
    Aktiivisuuspisteet:
    10,496

Nyt muutama kuppi kahvia naamaseen niin josko päivä lähtis käyntiin :lol:

9. Timjami

Timjami 4. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    28
    Aktiivisuuspisteet:
    6,496

Pari kuppia pakko saada aamuittain että lähtee päivä käyntiin. Kyllä mäkin noita erikoisjuttuja fiilistelen mutta perus suodatin-kusella mennään ainakin toistaiseksi. RCM:llä Turussa tulee välillä maisteltua jotain erikoisuuksia. Aamukahvinarkkauksessa on se huono puoli että reissussa joutuu nitkuttaan, ohimoa kivistää ja jatkuva sellanen "jotain puuttuu"-olo. Millä jengi hoitaa viekkarinsa?

10. soul03

soul03 4. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    102
    Aktiivisuuspisteet:
    7,996

eeei ku ihan nämä tän kaupungin parin hipsteripaahtimon paahtomeisterit on näin neuvonu ku oon niilt hakenu eilenpaahdettua kaffia. Samaa on puhuttu esmes ristretto.fin forkalla, ja siellä on sen kaliiberin kahvinörttejä että edes mä en uskalla sanoa niille vastaan. Tässä ketjussa esmes puidaan tätä lepuuttamista ja liian tuoreen kaffen ryystämistä. Ilmeisesti se menee nii et siinä justpaahdetussa pavussa on paljon hiilidioksidia joka esim. tuottaa kauniin creman espressoon mut samalla ikävän kitkerän sivumaun, ja tämä lepuuttaminen antaa tämän ylimääräsen CO2n haihtua pois. Mutta nämät kuitenki kiinni siitä kuuluisasta mausta ja omasta perversiosta, ja toki siinä mielessä just oivallisia tappelun aiheita :thumbup:

mut ehkä mä kyselen noilta Treen Paahtimon tyypeiltä että jospa niiltä sais jonku pikkusatsin paahtamattomia papuja joita vois testailla esmes uunissa, tuol ristretossa on ohjeita tällaseen DIY-meininkiin mainiosti. Popparikone on kuulemma mainio kaffenpaahdin, näi hyö kertoot.

11. soul03

soul03 4. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    102
    Aktiivisuuspisteet:
    7,996

Elemantary, my dear Watson: fiksaamalla satsin.  Kofeiinipäänsärky on siit vähe vittumainen oire ettei siitä pääse eroon oikeen muulla kun kofeiinilla, ei auta kaffenpuutteeseen vaikka kiskois mitä särkylääkettä (no joku mopo nyt vois tehota mut mut) vaan sumppia pitää vedellä. Tämä tietty hulvatonta kun päätä rupee särkemään siinä vaiheessa aamuyöstä kun pitäis olla menossa väsyneenä nukkumaan ja aamulla joku vituntärkee meno josta myöhästyminen aiheuttaa itkua ja hammastenkiristystä ja siinä sitte vedellään doppiota nii et takuulla nukutaan vasta ylihuomenna  :thumbdown: :thumbup:

12. saelli

saelli 4. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    288
    Aktiivisuuspisteet:
    6,846

Lifehackerilla oli varsin kattava topikki tohon "viekkarit tienpäällä". Kaverilla on tuo Jetboil ja oli telttaillessa aika vähän vitun mukava vehjes :jepa: Itse hoidan tienpäällä ongelmaa yleensä menemällä johonkin söpskään ja trendikkääseen kahvilaan :cool:

edit.
    Aeropressissä tietty se hyvä puoli, että Ablen "Travel Capin" avulla saa pavut/jauheet kulkemaan "keittimen" sisällä. Taisin joskus myös lukea, että Harion Mini Millistä kun hajottaa sen ulkopuolisen pleksin, niin se mahtuu Aeropressin sisään.

13. soul03

soul03 4. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    102
    Aktiivisuuspisteet:
    7,996

Nii sit taas tien päällä iskeviin refloihin sit taas varaudutaan ottamalla peesiin pavut, mylly, mutteripannu, kuksa ja kaasutohottimella pimpattu trangia. Sumppimölönä käy tällasissa hätätilanteissa maeniosti tiivistemaito, varsinki ku tual ulkomailla, esim. Berliinissä, sitä saa sillee viksusti uudelleesuljettavissa törpöissä eikä paskoissa säilyketölkeissä niinku tääl. Tämä setti pakataan ekaks rinkkaan kun kulkee festareilla, mettäbileissä ja liftireissuilla, ja mietitään sitte vasta passia, rahaa, hammasharjaa tms,  ettekä kuulkaa usko sitä yhtäkkistä maailman parhaiden frendien määrää joka materialisoituu tyhjästä ilmasta kun metsän siimeksessä kaivaa kahvivehkeet esiin yön reivaamisen jälkeen. Mutta tämä toki hienoa, aamuisella kaffehetkellä törmätty kyl sellasiin hahmoihin ettei mitään rajaa  :thumbup: kahvilla parempia frendejä ja maailmasta kauniimpi paikka  :heart:

kahvilan ulottuvissa ollessa ei olla tien päällä, toimhuom

ed. mut tars kyl miettii josko tota arsenaalia vois snadisti karsia, mylly ja pannu kuitenki vähe tilaavieviä ja painavia, ehkä toi aeropress+harion minimylly olis hyvä ja kevyt roudaa jne.

ed2: itse asiassa ku vähe paneutu nii tää Porlexin pikkumylly olis kuulemma matkamyllyjen aatelia, ja tual amazonis viel puolet halvempiki ku muualla. Tämä ehkä kesän reissuja varten.

ed3. niijja sit ois kans tällanen vimpain, mut olisin ite ehkä valmis sittenki venymään siihe ettei ihan joka kerta tarvii saada just sitä espressoa, ja aeropress maksaa neljäsosan tosta nii ehkä sitteski se. Tosin silti, tämähän olis toki päheätä vetää rinkasta esiin, kuulen nyt jo  niiden kahvilokkien ihastunutta huokailua tollasen nähdessään.

14. saelli

saelli 4. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    288
    Aktiivisuuspisteet:
    6,846

soli vizi :wink:

Joo Porlexia kehutaan kyllä kovasti, ois pitänyt itsekin ostaa tuon Harion tilalta...

Mypressia kehutaan vuolaasti tuollaiseksi pikku espressomasiinaksi. Yhdet kahvit oon moisesta maistanut ja kyllähän se ihan kahvilta maistui :thumbup: Hinta nyt on tietysti ehkä vähän korkeahko tollaiselle laitteelle, jota tarvii kerran vuodessa :lol:

15. Timjami

Timjami 4. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    28
    Aktiivisuuspisteet:
    6,496

Kiitoksia vinkeistä soul ja sael. Ens kesän pohjosen trekkaus+reivinki -reissuun hammokin ohella must hankinta. Miksei sitä muutenkin alkais taas panostamaan.. ps. Lähtipä kohtuu hjuvat vibat after-rave-kuvauksestas  :boss: soon come!

16. ToTheMoonlight

Saadut kiitokset:
    254
    Aktiivisuuspisteet:
    10,496

Puolisen pannua kahvia voisi kiskaista naamaan, alkaisi tämäkin työpäivä

17. Soossi

Soossi 4. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    24
    Aktiivisuuspisteet:
    5,996

Tämä. Tärinät vähenee. Olot pärinee(?).

Ihan perus suodatinkahvia, ei mitään tommosia wizard-kikkailua mitä jengi hehkuttaa. Kofeiini se #1 juttu kuitenkin, sit vasta hifistellään kun on varaa.

18. saelli

saelli 4. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    288
    Aktiivisuuspisteet:
    6,846

Voidaan vertailla meidän kahvien kofeiinipitoisuuksia anyday :boss: imma coffein ko you errday

Varaa on :boss:

19. Soossi

Soossi 4. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    24
    Aktiivisuuspisteet:
    5,996

Siis joo kyllä mulle kahvi kelpaa.
    Iso kuppi kiitos. Mihin tuot?

20. Mikkons

Mikkons 4. leveliläinen