Basson kysymys- ja vastauspalsta #2

Viestiketju osiossa 'Ajankohtaista' , käynnistäjänä Ilkka, 11.08.2005.

1. Jaska

Jaska 0. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    0
    Aktiivisuuspisteet:
    0
    Eikös postmodernismin määritelmään nimenomaan liity relativismi, dekonstruktio ja ajatus siitä, ettei ole mitään objektiivista totuutta? Eli se on tavallaan sateenvarjokäsite kaikille uusille virtauksille (eikä käsitteenä välttämättä enää suoraan rinnastu modernismiin)?
    Taidehissasta olen aika tietämätön, joten enpä kirjoita enempää. Mielenkiintoinen aihe silti!

2. ambulate

ambulate 3. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    21
    Aktiivisuuspisteet:
    2,846
    ^ Toikin on totta. Mä tarkoitan menneen kautta määrittymisellä sitä, että kaikki jotenkin ankkuroituu modernismiin, vaikka postmodernin käsitys samasta asiasta olisikin jopa täysi vastakohta modernistiselle käsitykselle. Mitä tapahtuu todella vs. mitä tapahtuu todelle, jo tässä "ydinkysymyksessä" on vain muunneltu modernismin alkuperäistä ajatusta.

Mua vain hämmentää se, mikä meidän aikakaudessa on niin erityisen ihmeellistä, että meillä olisi oikeus niputtaa kaikki eri suuntaukset samaan kategoriaan. Mä ymmärrän postmodernismin jotenkin tärkeilevänä ja itserakkaana käsitteenä, mutten osaa oikein selittää syytä. Jotenkin omahyväistä, että me ollaan nykyään niin kyynisiä ja pessimistisiä ja kaikki on niin epävarmaa, että lähes mistä vain voi keksiä omat tulkinnat eikä mikään niistä ole absoluuttisen oikea. Miksi ei? Miksi just meidän aikana muka kaikki taiteen muodot on käyty läpi eikä enää ole mahdollista keksiä uutta suuntausta?

Voihan myös olla niin kuin luostari sanoi, että joskus vuosisatojen päästä joku keksii tällekin ajalle ihan uuden nimen. Aika vaikeaa katsoa etäisesti jotain sellaista, missä eletään just nyt. Kuitenkin tästä ajasta poimitaan myöhemmin vain jotkut tietyt pääasiat ja suurimmat virtaukset, joiden avulla kehitetään tiivistetty kuvaus muutamasta vuosikymmenestä.

Kiitti linkistä Gecko!

3. luostari

luostari 3. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    0
    Aktiivisuuspisteet:
    2,736
    mul oli joku ihan susi nordean kautta, vitun homot ei korvaa läppäriä, ku ei kuulema kuulu normaaleihin elektroonisiin matkatavaroihin, uhm what? Pesukoneen ois saleen korvannu. pakko tehä next lafkalle VeePeet samoil papruil tms.

pohjolaan siis kai sitte nii?

4. aaretti

aaretti 4. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    0
    Aktiivisuuspisteet:
    6,386
    Yritin tota hakua mut ei oikein natsannu. Oon muuten helvetin huono hakemaan.

No asiaan. Aiheena on helsinki ja kenkäkaupat. Mistä kuinka ? mitä?

Perus kampin keskus on listalla. Mitä muita? ehkä jotain vanhanliiton jordaneita tai muita pitkävartisia himoitsen, mutta miksei myös jotain mahdollista nahkasta ja rehellistäkin?

Kerro mistä lähden etsimään.

5. phelps

phelps 4. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    9
    Aktiivisuuspisteet:
    6,396
    Popot, Beamhill, Dropin...

6. soul03

soul03 4. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    102
    Aktiivisuuspisteet:
    7,996
    Öhem, esitän eriävän mielipiteen ja viittaan tätä tukeakseni katutaiteen ja nykymuotoisen graffitin voittokulkuun. Graffiti nousi vähän toisella kymmenellä olevien tenavien keskenään suurkaupungissa väsäämästä leikistä merkittävimmäksi taideliikkeeksi viimeiseen sataan vuoteen ilman virallisen taidemaailman tukea. Ja viel niin että se on onnistunu säilyttämään riippumatomuutensa vielä tänäänkin siitä huolimatta että ilmassa alkaa vihdoin olla merkkejä siitä et viimein kai aletaan jossain määrin myöntää sen merkitys. Graffiti on kansan taidetta siinä kirjaimellisessa mielessä et sitä ei opeteta missään kouluissa ja et se (joskus) hirveen laaja ja tiivis yhteisö välittää jäsenilleen sen kulttuurin säännöt: ne tulee vertaistukena, sen sijaan et ne annettais ylhäältä päin jonain "opetuksena".

Ja sit meillä on sen takia graffitia ihan tasan joka puolella minne me mennään. Jokasessa kaupungissa jossa mä olen käyny tilanne on aina sama: lähin teos ei koskaan oo 20m kauempana. Mä vähän luulen et maailmassa ei oo yhtään kaupunkia jossa ei ole graffitia. Sanoisin et varsin kova saavutus joukolta teini-ikäsiä jäbiä jotka periaatteeessa halus vähän vaa mittailla dikkejään.

7. Anonymous

Anonymous Rekisteröitymätön

34rinkku 0. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    2
    Aktiivisuuspisteet:
    0
    Miten ois tuommonen nykyfuturismi?
    Tai prefuturismi? Myöskin todellisuus ois aika hieno nimitys.

9. ambulate

ambulate 3. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    21
    Aktiivisuuspisteet:
    2,846
    Mun lauseessa on avainsanana tuo "muka". Mä olen ihan samaa mieltä kaikesta mitä kirjotit graffitista, eikä se edes ole mitenkään ainoa muutaman viime vuosikymmenen aikana syntynyt uusi taidemuoto. Mä puhun tossa mun selostuksessa postmodernin käsitteestä: SEN mukaan kaikki on jo keksitty, kaikki on vain muunnelmaa aiemmasta ja siksi siinä nimessä on post, koska se on kaiken jälkeistä aikaa, nykyaikaistumisen myötä kun kaikki on saatavilla ja niin ollen kaikki on vain sekoitusta eri yhteiskunnan tai taidemaailman tai minkä tahansa eri osasista. Kaikki on lainattua ja aina saa plussaa jos on vähän skeptinen tai ironinen, eli mitään ei voi oikein ottaa vakavasti. Mikä tahansa voi olla taidetta. Mun koko alkuperäisen kysymyksen pointti olikin koko postmodernin käsitteen paikkansapitävyyden kyseenalaistaminen, ei samaa mieltä oleminen. Mut ehkä se käsite on muutenkin vain korkeiden intellektuellien herrojen käytössä ja ne jotka sitä taidetta luovat ja "kuluttavat" voivat suhtautua siihen ihan omalla tavallaan ja määritellä sen ihan miten ikinä haluavat piittaamatta annetuista suhtautumistavoista.

edit. Todellisuus on rinkku hyvä idis.

10. arc

arc 4. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    219
    Aktiivisuuspisteet:
    13,471
    The Death of Postmodernism and Beyond - ihan mielenkiintoinen kirjoitus postmodernismista, tosin painotus on ehkä enemmän kirjallisuudessa.

Tässä puhutaan post-postmodernismista ja pseudo-modernismista, joista jälkimmäinen on jotenkin irvokas käsite, mutta ihan mielenkiintoisia huomioita. menee tosin ehkä vähän ohi aiheen / alkuperäisen kysymyksen..

11. soul03

soul03 4. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    102
    Aktiivisuuspisteet:
    7,996
    Juu juu, olin ihan kärryillä, ja esitin vaan poikkeavan esimerkin siitä miten teoria ei aina vastaa todellisuutta. Mut se poikkeava esimerkkihän just vahvistaa pointin. Akateeminen kielipeli ja hyvänä esimerkkinä nimenomaan postmodernismi ja siitä käyty tappelu ja termien uudelleenmäärittely pitkälti on ja on aina ollukki tollasta dikin mittaamista ja snobbailua jolla pyritään useimmiten erottamaan ne muka dorkat juntit muka fiksuista älyköistä ja enemmänki vahvistamaan kulttuuri- ja luokkaeroja kuin selittämään maailmaa. Puhumattakaan siitä miten sillä on useimmiten vähän tai ei lainkaan tekemistä sen ihan oikeen kokemuksen kanssa - ei mun tarvii tietää taidekriitikon mielipidettä teoksesta voidakseni ihan ite muodostaa omat johtopäätökseni siitä.

12. Sanoihin_kadonnu

Sanoihin_kadonnu Rekisteröitymätön

Oon hakemassa VR:n & Matkahuollon yhteistä opiskelijakorttia ja mieleeni tuli kysymys, että käykö siihen kuvaksi koulukuva vai tarviiko olla passikuva? Ainakin SAKKI:ssa kävi koulukuva.

13. Seksivau

Seksivau 1. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    0
    Aktiivisuuspisteet:
    161
    Hei oon taas shit outta luck. Harjun nutalla pidettävä dj-kurssi on loppunut eivätkä he vastaa maileihini koskien kurssin jatkoa.

Mistä voin oppia dj-kamojen käytön? Kuka voisi opettaa?

14. Roslav

Roslav 0. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    0
    Aktiivisuuspisteet:
    0
    Kyllä se vissiin pitää olla ihan ehta passikuva. Muistaakseni siinä hakulomakkeessakin lukee, että "yksi passikuva".

15. vahainenaani

vahainenaani 3. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    46
    Aktiivisuuspisteet:
    2,846
    Onkos jollain tietoo julkasusta Psychequilibrium – Paradox?

Oon jo pidempää miettiny että onko toi Psychequilibrium bändi vai artisti. Jos kyseessä on bändi niin keitä kyseiseen bändiin kuuluu ja jos artisti niin onko tehnyt musaa jollain aliaksella.

16. 34rinkku

34rinkku 0. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    2
    Aktiivisuuspisteet:
    0
    Edelleen se on vaan pistä neula levylle, kelata oikeaan kohtaan ja painaa play.
    Seuraavalle levylle sama. Kun haluat vaihtaa biisiä vedät soivan levyn puolelta crossfaderin seuraavan biisin puolelle. Voit käyttää halutessasi volumeliukuja crossfaderin sijasta.
    Tekniikkaa voi harjoitella oman halunsa mukaan, biittimiksaus aika perus, vaatii edes vähäistä rytmitajua.

17. 34rinkku

34rinkku 0. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    2
    Aktiivisuuspisteet:
    0
    Tuolla kassulla fiitteinä ainaki otto stadista, master bone ja iwere. Julkaisijana joku lafka, minkä kautta ainaki amebaa ja microbea julkaistu. Oisko jotain murmur-kytköksiä tässäkin sitten?

18. joutilas

joutilas 0. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    0
    Aktiivisuuspisteet:
    0
    Ei sen tarvitse olla virallinen passikuva, kunhan se vain on suoraan edestä otettu ja selkeä. Ihan hyvin meni sekä tuohon VR:n ja matkahuollon yhteiskorttiin että SAMOKin jäsenkorttiin ihan perus "ojennetut kädet" -kuvat, jotka siistin photarissa.

19. vé2

vé2 4. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    1
    Aktiivisuuspisteet:
    6,396
    ambulaten taidehistoriahommiin sen verran, että kaikkia taiteen muotoja on aluksi kutsuttu "paskaksi". Vasta jälkikäteen on huomattu että paska oli hyvää ja sille on annettu uusi arvokkaampi nimitys. Koska joka aikakautena ollaan aina omasta mielestään huipulla, niin tieteissä kuin taiteissa, niin joku idioottipiirit keksivät alkaa kutsua tiettyä suuntausta nykyaikaisesti "modernismiksi" ajattelematta ollenkaan tulevien polvien tunteita. Niinpä kun huomattiin että "what is this new shit?" joka ei ollutkaan enää modernismia, tuli ongelma miksi tätä suuntausta tulisi kutsua. Mitä on modernin jälkeen? "Jälkimodernismi" joku tutkija huudahti Playstation 2 -hengessä, taas jälkipolvia miettimättä. Kuitenkin jossain vaiheessa ymmärretään, että menneiden aikojen virheiden ei pidä antaa meidän enää määritellä sitä miksi tulevia taidemuotoja tulisi kutsua. Tästä hyvänä esimerkkinä on "graffiti".

20. ambulate

ambulate 3. leveliläinen

Saadut kiitokset:
    21
    Aktiivisuuspisteet:
    2,846
    Se mua eniten kiinnostaakin :)

Aaa ok, aattelinkin että onpa outoa jos sulta on mennyt koko idea ohi.