Keikat

Digital Underground: yli 30 vuotta työmaata takana

6.3. 15:14 Toimitus

Hiphop-ryhmä Digital Underground perustettiin Kalifornian Oaklandissa vuonna 1987. Bändi herätti heti huomiota oivaltavalla riimittelyllä ja upealla funkista ja jazzista ammentavalla saundilla. Ronald Brooks eli Money B liittyi remmiin heti seuravana vuonna 1988 ja lähti Bassoradion pyynnöstä muistelemaan menneitä ja tulevia: 

Tarinanne alkoi Oaklandista, San Franciscon alueelta, 80-luvun lopussa. Kuinka tietoisia olitte Los Angelesin skenestä ja miten heidän touhu erosi Bay Areasta?

“80-luvun lopussa ja 90-luvun alussa Losin ja Bay Arean ero oli kuin yöllä ja päivällä. Losin laaja ja väkivaltainen jengikulttuuri ehdottomasti vaikutti musiikkiin ja ilmapiiriin, meillä ei ollut lainkaan sitä touhua, joten luulen että ilmapiiri oli monimuotoisempi ja hyväksyvämpi meillä päin. Jos ajattelee Losin musiikkia tuolta ajalta, suurin osa siitä oli aika yhdenmukaista gangsta-meininkiä. Oli tietty jotain Egyptian Loverin mahtavaa tekno-poppia, mutta me koimme esimerkiksi pukeutumisen ja ajattelun suhteen enemmän yhteyttä vaikka Chicagoon ja New Yorkiin, kuin Losiin. Eikä sillä, että siellä olisi oltu jotenkin huonompia, me vain olimme selkeästi erilaisia.”

Kuinka tietoisia eri skeneistä ja alueista oltiin aikana ennen internetiä?

“Ennen nettiaikaa muiden alueiden touhuista ei välttämättä oltu kovin tietoisia, ilman että oli matkustettu paikan päälle, tai jos oli sukulaisia muualla ja siten tuli käytyä mestoilla. Tämän takia meidän ensimmäinen Yhdysvaltojen kiertue vuonna 1990 oli todella silmiä avaava. Oli todella nastaa päästä käymään eri kaupungeissa ja osavaltioissa, kokea ja nähdä miten jengi pukeutuu ja puhuu erilailla. Pääsin silloin ekaa kertaa Memphisiin, Houstoniin ja niin edelleen. Näitä asioita ei voinut kokea silloin ilman, että kävi itse paikan päällä. Monet paikat olivat kuin toisia planeettoja kulttuurin suhteen, ja ennen nettiä monet musatyylit ja tanssit olivat vain paikallisia juttuja, joten kaikki tämä opetti todella paljon. Ja ennen tätä rundia olimme jo käyneet Euroopassa edellisenä vuonna, ennen kuin olimme edes kiertäneet kotimaatamme! Voit vain kuvitella kuinka upeaa ja uutta se oli!”

Miten Public Enemy-yhtyeen sotilaallinen imago vaikutti teihin?

“Public Enemy oli ehdottomasti tärkeä yhtye meille. Teimme tyyliin toisen ja kolmannen jenkkikiertueemme heidän kanssaan. He opettivat meille paljon: miten tien päällä ollaan ja niin edelleen. Chuck D oli kuin isoveli monelle: minulle, Kid-n-Playlle, Queen Latifah’lle… Chuck D oli myös se taho, joka kannusti meitä olemaan sosiaalisesti tiedostava ja poliittisesti latautunut ryhmä. Ekojen sinkkujen aikaan Shock G:llä (Gregory Jacobs) oli täysmustat vaatteet ja latautunutta lyriikkaa. Teimme kuitenkin suunnanmuutoksen niihin aikoihin kun Public Enemystä alkoi tulla iso sotilaallisine kuvastoineen ja poliittisine sanomineen. Syynä oli se, että vaikka olimme tehneet samankaltaista juttua, siihen aikaan pidettiin baittaamista (kopioimista/plagioimista) kaikista pahimpana perisyntinä! Jos jostain tuli todella suosittu tyylistään, niin sun oli vaan tehtävä jotain muuta, muuten olit baittari, ihan sama olitko aloittanut sen aiemmin. Slick Rick teki yhtä, tee jotain muuta. EPMD:llä oli oma juttu, tee jotain muuta, niin se vain meni tuohon aikaan. Alkuperäinen piti olla ja jos et ollut, ei siitä tullut mitään.” 

Teillä on saundissa paljon jazz-sampleja ja p-funkkia, mistä nämä vaikutteet tulivat? Olivatko ne muutenkin suosikkeja vai vain hyvää materiaalia työstää biittejä?

“Musiikilliset vaikutteet tulivat monelta suunnalta. Shock G on valtava p-funk-fani, joten ne vaikutteet tulivat ehdottomasti häneltä. George Clinton, Parliament Funkadelic, kaikki me niistä tykkäsimme mutta Shock oli mega-fani! Ja hän oli bändin johtaja, joten hän ajoi sitä saundia. Niin kuin sanoit, sieltä on poimittavissa myös jazz-viboja, ja ne tulivat suoraan Chopmaster J:ltä (Jimi Dright), hänen isänsä oli näet jazz-muusikko. Dj Fuze (David Elliott) oli kerännyt paljon rock-levyjä hänen varttuessaan New Yorkin osavaltion Syracusessa. Minä itse taas ryhmän nuorimpana olin hyvin puristinen hiphop-fani, diggasin boom bapista ja semmoisesta, mutta olin myös suuri reggaen ja dancehallin ystävä. Joten kaikki nämä vaikutteet valuivat suureen sulatusuuniimme, ja levystä riippuen vaihteli mitä sieltä uunista tuli ulos. Ja täten ekan levymme “Sex Packetsin” saundi oli hyvin funkkaavaa!”

Miten te, pitkään kehissä olleina tekijöinä, näette hiphopin jatkuvan muutoksen? Mitä se edusti silloin, mitä se edustaa nykyään?

“30 vuotta touhua tehneenä ja katselleena olemme nähneet paljon muutosta. Alussa tuntui, että jengi joka sitä teki, suurimmalta osin, teki sitä rakkaudesta lajiin, kunnioittaen ja haluten olla kunnioitettu alalla. Luonnollisesti, kun homma alkaa menemään miljoonien bisnekseksi, niin ilmestyy tahoja jotka ovat mukana vain rahan takia. Otetaan kulttuuri muka omaksi, mutta kaiken motiivi on raha. Ja se on täysin ymmärrettävää. Kun hiphopista tuli iso lypsyehmä, kyllä sitä yritettiinkin lypsää. Ihan samalla lailla joku halusi rikastua huumekaupalla huomattuaan tilaisuuden tai kokeilla rikastua urheilutähtenä jos siihen oli kykyä ja tilaisuutta. Mutta kyllä siihenkin aikaan tehtiin hyviäkin juttuja oikeilla motiiveilla, jos sitä oli etsimässä, ja monien motiivit olivatkin hyvin läpinäkyviä. Nykytilanteeseen olen siinä mielessä hyvin tyytyväinen, koska tuntuu, että artisteilla on enemmän valtaa kuin ennen. Artistin tarve päästä suurelle levy-yhtiölle ja saada suuria budjetteja ei ole tänä päivänä enää niin suuri. Kaikki on näppien ulottuvilla. Jengi voi tehdä musiikkiaan kotonaan, julkaista sitä netissä ja päästä sillä näin eteenpäin. Nykyäänkin tehdään paljon hienoa musiikkia ja tiedostavaa sanomaa. Kaiken bullshitin läpi voi nähdä ja löytää oikeasti hienoja juttuja. Markkinat kyllä lyövät naamasi eteen kaikenlaista roskaa, mutta hyviä juttuja on, ne vain pitää löytää! Go get it!”

-Jussi Urpalainen

Digital Underground esiintyy Jump Around Festeillä Helsingin Nosturissa pe 9.3.

https://www.jumparoundfest.fi/

Basso suosittelee